10 Facebook annonsering tips
Noen Facebook annonsering tips kan være nyttige å ha i bakhodet før du setter i gang med din neste kampanje på den populære sosiale medier-plattformen.
Vi skal her dele våre ti beste tips for vellykket Facebook annonsering!
1. Vær målrettet – din Facebook annonsering bør tilpasses målgruppen
Det første du bør tenke over, er hvem du ønsker å nå ut til gjennom din Facebook-annonsering. Det betyr at du bør gjøre en målgruppeanalyse. Målgruppen din er potensielle brukere eller kjøpere av produktene og tjenestene du ønsker å markedsføre.
En av de store fordelene med Facebook annonsering, er at det er veldig enkelt å definere hvem målgruppen er. Et Facebook annonsering tips er å benytte seg av målgruppeverktøyene plattformen tilbyr. Du kan blant annet velge mellom disse løsningene:
- Egendefinert målgruppe: Baseres på egne kundedata hentet fra for eksempel kundelister, hvem som pleier å besøke bedriftens nettside eller lignende.
- Kjernepublikum: Nå ut til målgruppen basert på interesser, geografi, demografi, atferd eller lignende.
- Lookalike Audience: La Facebook finne målgruppen basert på hvem dine eksisterende kunder er.
2. Ha et formål med annonsen
Et annet Facebook annonsering tips, er å ha et klart og tydelig formål med annonsen din. Det er nemlig vanskelig å lage en god annonsetekst dersom du ikke har et klart mål med teksten.
Formålet med en Facebook-annonse kan være så mangt. Her er noen av de mest vanlige:
- Økt bevissthet rundt merkevaren
- Konvertere salg av produkter eller tjenester
- Generere trafikk til bedriftens nettside
- Oppnå flere visninger av en video
3. Lag en god CTA
Når du vet hva som er formålet med annonsen, kan du også lage en god Call to Action, også kjent som CTA. En CTA er en oppfordring til å utføre en handling, og er en viktig del av annonsen din.
Annonsens CTA skal oppfordre dem som ser annonsen til å gjøre noe, i tråd med annonsens formål. Dette kan for eksempel være å kjøpe noe, laste ned noe eller andre ting. CTA kan gjerne betraktes som tekst på en klikkbar knapp som fører til landingssiden.
Uten en CTA vil kanskje ikke potensielle kunder vite hvor de skal trykke for å utføre handlingen du ønsker. CTA-en gjør annonsen tydelig og brukervennlig.
4. Velg riktig annonseformat
Et annet Facebook annonsering tips, er å tenke nøye over hva slags annonseformat du skal velge. Husk at Facebook gir deg mange muligheter når det kommer til format på annonsene. Her er noen av dem:
- Karusellannonser
- Videoannonser
- Bildeannonser
- Samlingsannonser
- Lysbildeannonser
- Hurtigannonser
Valg av format vil påvirke utseendet på annonsen, naturlig nok, men også definere hvor mange tegn du kan ha i annonseteksten. Husk at ulike annonseformater også kan sette grenser for hvor store filer du kan laste opp (for eksempel bildefiler).
5. Bruk Facebook-pikselen for konverteringsoptimalisering
Facebook Pixel eller Facebook-pikselen kan betraktes som en liten kodebit som ligger på nettsiden din. Denne kodebiten gjør det mulig for deg å spore og måle hva slags effekt annonsene dine har på målgruppen.
Dersom noen har besøkt bedriftens nettside og gjennomført en handling, vil Facebook Pixel bli aktivert. Den innrapporterer da handlingen, slik at bedriften din vet om Facebook-annonsen ble sett i forkant.
Når det har skjedd tilstrekkelig mange konverteringer, kan Facebook finjustere hvem som er målgruppen. Dette blir også omtalt som konverteringsoptimalisering.
6. Vær kortfattet og konsis
Når vi først skal dele våre beste tips for Facebook annonsering, kan vi ikke unngå å nevne viktigheten av å være kortfattet og konkret. Annonseteksten din kan kun bestå av et visst antall bokstaver, noe som begrenser hvor mye du får formidlet per annonse.
Sørg derfor for at du bruker plassen du har til rådighet best mulig. Formuler deg kortfattet og presist, og sørg for å fremheve fordelene ved produktet eller tjenesten din med få ord. Hadde annonseteksten vært lang og tunglest, ville du ikke ha nådd ut til like mange.
7. Lag et budsjett for Facebook annonsering
Før du setter i gang med Facebook-annonsering, bør du også fastsette et budsjett. Nøyaktig hvor mye penger har bedriften din råd til å bruke på markedsføring i SoMe-kanalen?
Facebook tilbyr full oversikt over kostnadene dine, og du kan selv velge nøyaktig hvor mye penger som skal brukes på annonsering over en viss periode. Du kan justere budsjettet ditt i Facebook Ads når du lager annonsen, noe som er enkelt!
8. Vær relevant i annonseteksten
Få ting er mer irriterende enn å klikke seg inn på en link som går til noe annet enn det man trodde. Sørg derfor for at annonsetekst og CTA er relevant for landingssiden.
Er for eksempel CTA «Klikk her for å motta 40 % rabatt på ditt neste kjøp», bør kunden tas til riktig produktside med gjeldende rabatt. Annonseteksten bør gi potensielle kunder god oversikt over hva som venter på landingssiden.
9. Ha fokus på tall i annonsen
Et annet Facebook annonsering tips, er å bruke tall i annonsen. Dette er noe konkret som målgruppen din kan forholde seg til. Tall har stor effekt, og kan gi et tydelig bilde på hvor mye man kan spare (for eksempel 40 % rabatt) eller lignende.
Det kan også være nyttig å tydeliggjøre dato for når et eventuelt tilbud er aktivt, og andre praktiske opplysninger.
10. Mål effekten av din Facebook annonsering
Vårt siste Facebook annonsering tips, er å måle hvor effektfull annonsen din er. Konverterer den som ønskelig? Gjennom Facebook sin «Annonseadministrasjon» kan du enkelt få oversikten du trenger.
Her kan du blant annet overvåke og måle resultatene av annonsene dine. Hvor mange klikker seg inn på annonsene? Fører annonsen til faktisk konvertering, eller mister kundene interessen når de kommer til landingssiden?
Basert på informasjonen du innhenter, kan du justere annonsene dine ved behov – eller landingssiden for den saks skyld. Dette er et uvurderlig verktøy om du skal lykkes med Facebook-annonser.
Trenger du hjelp med Facebook annonsering?
Vi har nå sett nærmere på ti Facebook annonsering tips. Det er altså mange grep som kan sørge for at annonsene dine blir vellykket. Likevel kan det være utfordrende å komme i gang, spesielt når det gjelder annonseadministrasjon og utforming av annonsene.
Din Annonse har lang erfaring med annonsetekst til Facebook Ads, samt administrering av annonsekonto for bedrifter. Vi hjelper gjerne din bedrift, også. Vi lager annonsene for deg, optimaliserer dem ved behov, og sørger for at konverteringsraten din optimaliseres.
Kontakt oss i dag og få flere gode tips til dine Facebook annonser!