AdWords annonsering
AdWords annonsering har de siste årene blitt en svært viktig del av markedsføringsstrategien til mange bedrifter. Ved hjelp av dette verktøyet kan du enkelt nå ut til personer eller bedrifter som søker på spesifikke søkeord i Google.
Er du usikker på hvordan AdWords annonsering fungerer, eller hva det i det hele tatt er? Her forklarer vi deg alt du trenger å vite – på en enkel måte!
Hva er Google Ads?
Google AdWords annonsering – også omtalt som Google Ads – er søkemotoren Google sitt annonseringssystem. Her kan en hvilken som helst bedrift by penger for annonseplasser som er knyttet til bestemte keywords (søkeord).
Gjennom AdWords annonsering kan man derfor nå ut til potensielle kunder som søker aktivt etter tjenestene eller produktene man selger. Google AdWords er midt i blinken for bedrifter som har behov for økt synlighet umiddelbart, for eksempel i forbindelse med kampanjer.
I likhet med søkemotoroptimalisering (SEO), kan Google Ads sikre at bedriftens nettside vises øverst i søkemotoren til Google. Annonsen vises øverst i SERP (resultatsidene til Google), og er merket med «Annonse» eller «Ad».
Google AdWords har endret navn til Google Ads, men mange omtaler fortsatt tjenesten som AdWords av gammel vane.
Hva er så Google AdSense?
Google AdSense omtales gjerne i sammenheng med AdWords annonsering, og er Google sitt eget reklameverktøy eller -program. Gjennom AdSense kan man reklamere for både tjenester og produkter på en målrettet måte, siden man kan overvåke målgruppens atferd.
AdSense er en form for kontekstuell markedsføring, eller «kontekstuell annonsering» om du vil. Formålet er å kunne presentere reklame som er mest mulig relevant for brukerne på nett.
Man kan bruke AdSense til å tjene penger på for eksempel reklame i YouTube-videoer, blogger og andre nettsider.
Hvordan komme i gang med AdWords annonsering?
Det å skulle sette i gang med AdWords annonsering for første gang, kan nok virke litt skummelt og ukjent for mange. Men prosessen er forholdsvis enkel når du først kommer inn i det. Her er en forklaring for hvordan du lager Google Ads, steg for steg:
- Logg deg inn på bedriftens Google Ads-konto
- Velg «Kampanjer» fra menyen til venstre
- Klikk på +
- Velg «Ny kampanje»
- Velg formål med kampanjen
- Velg konverteringsmål
- Velg kampanjetype (f.eks. Smart, Local, Shopping, Search, Video eller App)
- Velg kampanjenavn
- Velg et nettverk
- Oppgi geografisk områder (hvor i verden skal annonsen være synlig?)
- Velg et språk
- Oppgi et budsjett
- Velg din foretrukne budgivningsstrategi
- Definer en målgruppe (hvem skal kunne se annonsen?)
- Velg eventuelle utvidelser
- Lag annonsetekst
Det er med andre ord en del steg du må gå gjennom før du kommer i gang med AdWords annonsering. Det steget som kanskje tar lengst tid, er å lage selve annonseteksten. Det å lage en god annonsetekst er ofte lettere sagt enn gjort.
Samtidig er det viktig å huske på at kvaliteten på annonsen din er helt avgjørende for hvor synlig annonsen din blir. Du kan nemlig ikke utelukkende betale deg til synlighet i Google. Annonsen skal også være relevant og ha en høy kvalitetsscore.
Det er derfor viktig å sette av god tid til å utarbeide relevant og engasjerende annonsetekst som fenger målgruppen.
Bør jeg velge AdWords annonsering eller Facebook Ads?
Mange er usikre på hva som er best av AdWords annonsering og Facebook Ads. Begge annonseringsplattformene kan fungere veldig bra. Hva som passer best for din bedrift, avhenger litt av hva som er formålet ditt.
Generelt sett kan man si at Google Ads er best for produkter, tjenester og merkevarer folk søker aktivt på i søkemotoren. Et eksempel på dette er «elektriker Oslo» eller «Apple Bergen».
Facebook Ads på sin side, er supert når man ønsker å øke synligheten av noe folk ikke nødvendigvis søker aktivt på, men som de likevel kan interessere seg for. Et eksempel på dette er «ny laptop» eller lignende.
Man kan også si at Facebook først og fremst viser annonser til brukerne basert på interessefelt, mens Google Ads vises til personer som søker aktivt etter produkter/tjenester. Ellers kan det nevnes at annonsering i Google generelt sett er dyrere enn Facebook Ads.
Google Ads pris | Hva koster AdWords annonsering?
Google AdWords annonsering er gjerne noe dyrere enn Facebook Ads og enkelte andre annonseringsmetoder. Likevel vil du ha gode muligheter for å få full kontroll på kostnadene. Du kan nemlig selv angi et budsjett før annonseringen starter.
Du vil også selv bestemme hvor mye du ønsker å betale for eventuelle klikk eller konverteringer annonsen fører til. Google vil da vise annonsen din dersom du vinner «budrunden» på et søkeord. Husk at det ofte er flere om beinet når det gjelder søkeord.
Du kan for eksempel bestemme at du maksimalt ønsker å betale 10 kroner per klikk på annonsen. Du trenger imidlertid ikke å betale dette beløpet per klikk, nødvendigvis. Dette kommer nemlig helt an på hvor mye konkurrentene dine byr på samme søkeord.
Om en konkurrent byr 9 kroner, vil du kunne slippe unna med å betale 9,01 kroner. Beløpet vil imidlertid aldri overstige ditt maksimale budsjett.
Slik mestrer du annonsering i Google Ads
Det å mestre AdWords annonsering innebærer som regel at du kjenner målgruppen din godt. Skal du klare å nå ut til potensielle kunder med annonser, må du også vite hva som engasjerer disse personene (eller bedriftene).
Det er derfor viktig med en grundig målgruppeanalyse før du setter i gang med AdWords annonsering. Lag gjerne personas og finn ut hvilke behov målgruppen ønsker å innfri. Deretter må du vise at ditt produkt eller din tjeneste er løsningen på utfordringen.
Motta hjelp med AdWords annonsering
Google Ads ble tidligere kalt for AdWords annonsering, men mange bruker fortsatt det gamle begrepet om annonser i Google. Ved hjelp av Google-annonser kan du enkelt nå ut til potensielle kunder som søker på tjenester eller produkter du selger.
Dersom du er usikker på hvordan du skal lage annonsene eller skrive annonseteksten, hjelper vi deg gjerne.
Ta kontakt med Din Annonse i dag, og oppnå økt synlighet gjennom Google AdWords annonsering!