Annonsering i sosiale medier
Annonsering i sosiale medier har de siste årene blitt veldig populært, og akkurat det finnes det gode grunner til. De fleste av oss er på sosiale medier jevnlig. Dette gir markedsførere en gyllen mulighet til å nå ut med budskapet sitt på disse plattformene.
Dersom bedriften din enda ikke har kommet i gang med annonsering i sosiale medier (også kjent som SoMe), anbefaler vi å lese denne guiden. Her skal vi forklare deg alt du trenger å vite!
Hva er betalt annonsering i sosiale medier?
Når man snakker om annonsering i sosiale medier, er det først og fremst snakk om betalt annonsering. Dette betyr at bedrifter betaler sosiale medier-plattformer for å vise annonsen deres, enten de vil reklamere for produkter eller tjenester.
Det finnes mange sosiale medier som er egnet for annonsering, og de fleste byr på mange muligheter. Du kan som regel angi et budsjett som passer bedriftens økonomi, og velge mellom en rekke annonseformater.
Annonsering i sosiale medier passer derfor for de aller fleste bedrifter, uavhengig av bransje, størrelse og budsjett.
Hvorfor annonsere i sosiale medier?
En av de viktigste grunnene til å fokusere på annonsering i sosiale medier, er at du kan nå ut til omtrent hvem som helst. Enten du har en smal eller bred målgruppe, er sjansen stor for at du kan nå dem på sosiale medier.
Sosiale medier sitter på mye dyrebar informasjon om brukerne. Dette gir bedrifter som ønsker å markedsføre en gyllen mulighet til å nå målgruppen sin. Man kan for eksempel rette annonser mot mottakere med bestemte språk, interesser eller jobbstillinger.
En annen god grunn til å annonsere i sosiale medier, er at du i stor grad kan velge hvor dyr markedsføringen skal bli. Du kan ofte oppgi et budsjett på forhånd, og deretter vil SoMe-plattformen markedsføre annonsen din basert på dette.
Annonsering i SoMe er også assosiert med høy ROI (Return on Interest). Det betyr at bedriften din som regel vil få mye igjen per krone som investeres på annonser.
Ulike typer annonsering i sosiale medier
Annonsering i sosiale medier begrenser seg ikke bare til annonser på Facebook! Det finnes mange populære SoMe-plattformer der ute, og de fleste er velegnet for markedsføring.
Vi skal her se nærmere på de mest populære sosiale medier-plattformene som benyttes til annonsering.
Facebook Ads
Facebook Ads eller Facebook-annonser er blant de mest brukte SoMe-annonseringsplattformene. Du kan oppgi et budsjett på forhånd slik at du får full kontroll over kostnadene. Her kan du lese mer om priser for Facebook-annonsering.
Med Facebook Ads kan du også velge blant mange ulike annonsetyper. Du kan for eksempel dele videoannonser, karusellannonser eller bildeannonser med tekst.
Annonser på Instagram
Annonsering i sosiale medier er også populært på Instagram. Her er det gjerne et større fokus på det visuelle ved annonsen, sammenlignet med enkelte andre SoMe-kanaler. Det skyldes at Instagram er en bildedelingsplattform.
Annonser på Instagram begrenser seg imidlertid ikke til bildeannonser. Også videoannonser er populært, og annonseteksten spiller også en rolle.
Annonsering på LinkedIn
Driver du en bedrift som selger produkter eller tjenester til B2B-markedet, altså bedriftsmarkedet? Da bør du vurdere annonsering i sosiale medier som LinkedIn. På LinkedIn kan du nå ut til utallige beslutningstakere på tvers av ulike bransjer.
LinkedIn er på mange måter de profesjonelle sitt svar på Facebook. Her deles det faglig innsikt, stillinger og lignende. Du kan ha annonser som vises på feeden til folk, eller direkte i innboksen for den saks skyld.
Annonser på Snapchat og TikTok
Dersom du har en yngre målgruppe, kan annonsering i sosiale medier som Snapchat eller TikTok være en god løsning. I disse SoMe-kanalene kan du enkelt nå ut til generasjon Z, men også andre målgrupper.
Annonser på Snapchat eller TikTok er i mange tilfeller bilde- eller videobaserte, og det visuelle er av stor betydning ved siden av annonseteksten.
Finnes det gratis annonsering i sosiale medier?
I praksis betyr «annonsering» det samme som «kunngjøring», og det er ikke nødvendigvis alltid snakk om betalt annonsering. Bedrifter kan også benytte SoMe-kontoene sine til annonsering av produkter eller nyheter gjennom statusoppdateringer eller lignende.
Gratis annonsering som dette lar deg imidlertid først og fremst nå ut til personer som allerede følger bedriften. Ønsker du å nå ut til nye personer i målgruppen, er betalte annonser som regel løsningen.
Du kan likevel sørge for å nå ut til personer som ikke allerede følger bedriften, gjennom gratis annonsering. Dette kan du for eksempel gjøre ved å arrangere konkurranser eller å få folk til å dele en link. Da kan deres venner og bekjente se linken i feeden sin.
Er det spesielle regler for annonsering i sosiale medier?
Ja, det finnes visse regler for annonsering i sosiale medier. Reklame skal for eksempel merkes som reklame, og ikke maskeres som noe annet.
Hos Forbrukertilsynet kan du lese mer om regler for reklame og annonsering i sosiale medier. Husk at man også skal ta utgangspunkt i norsk lovverk når man lager reklame. Her er for eksempel markedsføringsloven viktig å ha i bakhodet.
Motta hjelp med annonsetekst og annonsering i SoMe
Annonsering i sosiale medier har de siste årene blitt veldig populært. På sosiale medier som TikTok, Facebook, LinkedIn, Snapchat og Instagram kan bedriften din enkelt nå ut til målgruppen. Det er også enkelt å markedsføre med et forhåndsbestemt budsjett.
Skal du lykkes med annonsering i sosiale medier, er det også viktig å huske på at kvaliteten på annonsene er avgjørende. For at annonsene dine faktisk skal konvertere, er det helt nødvendig at de appellerer til målgruppen.
Er du usikker på hvordan du kan lage en god annonse? Eller ønsker du kanskje hjelp til både annonseproduksjon og administrering av annonsekontoer?
Din Annonse hjelper deg i mål. Vi har lang erfaring på området, og lager blant annet skreddersydde annonser til målgruppen din. Kontakt oss i dag dersom du vil vite mer.