Annonsering på Facebook

Annonsering på Facebook er en populær markedsføringsteknikk blant bedrifter. Det finnes nemlig en rekke fordeler med å publisere annonser på denne SoMe-plattformen.

I Norge finnes det i overkant av 3,5 millioner mennesker med brukerkonto på Facebook, noe som betyr at potensialet for å kunne nå ut til målgruppen er enormt. Annonsering på Facebook gjør det lekende lett å nå ut til selv den smaleste målgruppen.

Skal du virkelig lykkes med markedsføring og annonsering på Facebook, må du imidlertid ha gode annonser og en tydelig plan.

Hva er annonsering på Facebook?

Hva er Facebook Ads?

Annonsering på Facebook foregår gjennom det som kalles Facebook Ads, altså Facebook-annonser. Dette er annonser som på ulike måter vises i målgruppens nyhetsstrøm på Facebook, eller i Facebook Stories.

Det finnes en rekke ulike former for annonsering på Facebook. Her er de mest populære valgmulighetene:

  • Bildeannonse
  • Karusellannonse (inntil ti bilder/videoer med unike lenker per annonse)
  • Videoannonse
  • Samling
Annonsering på Facebook når ut til målgruppen

Mange fordeler ved annonsering på Facebook

Annonsering på Facebook kan være nyttig – både for små og store bedrifter. Du kan dessuten få glede av Facebook-markedsføring enten du driver i B2C- eller B2B-segmentet. På Facebook kan du nemlig nå ut til både bedrifter og privatpersoner.

Den kanskje største fordelen ved annonsering på Facebook, er den enorme rekkevidden. Du kan nå ut til målgrupper på tvers av kontinenter, språk og andre faktorer. Før du publiserer en annonse kan du definere nøyaktig hvem som skal kunne se den.

Målgruppen kan for eksempel defineres med tanke på språk, alder, kjønn, interesser, utdanning og hvor de holder til.

 Andre fordeler med annonsering på Facebook, er et hyggelig prisnivå og et administrasjonssystem som byr på mange muligheter. Det finnes dessuten mange forskjellige annonseformater som kan benyttes, enten du vil inkludere video eller bilder.

Slik lykkes du med annonsering på Facebook

Hvordan lykkes med annonsering på Facebook?

For at din annonsering på Facebook faktisk skal ha ønsket effekt – altså at den potensielle kunden konverterer – må flere faktorer klaffe.

Det er akkurat på dette området utfordringene ofte dukker opp. For hvordan skal egentlig en Facebook-annonse se ut? Og hva er formålet med annonsen?

Noe av det viktigste du kan gjøre, er å sørge for at annonsen er laget for målgruppen – og ikke hvem som helst. Ulike målgrupper vil nemlig kunne respondere veldig forskjellig på annonseinnhold.

Her er noen av de viktigste punktene man bør ta hensyn til når man skal sette i gang med annonsering på Facebook:

 

  • Ha et klart formål med annonsen (skal den øke antall salg, øke merkevarebevissthet eller noe annet?)
  • Hvem er målgruppen?
  • Ha et klart budskap
  • Unngå typisk «selgerspråk»
  • Kom med en oppfordring til handling (Call to Action (CTA))
  • Sørg for at annonsen fanger målgruppens oppmerksomhet ved å bruke de rette virkemidlene (gjerne bilder eller video)
  • Mål effekten av annonsene
  • Velg riktig annonseformat
  • Vær kortfattet
  • Sørg for at annonsens innhold er pålitelig
Mann jobber med annonsering på Facebook

Hvordan bruke Facebook Business Manager?

Bedrifter som ønsker å sette i gang med annonsering på Facebook, bør sette seg inn i hvordan man bruker Facebook Business Manager. Det er nemlig gjennom dette verktøyet at du kan administrere kampanjer og annonsering på Facebook.

Facebook Business Manager er også utgangspunktet for deg som ønsker å lage annonser til Instagram og andre Facebook-eide plattformer. Annonseadministrasjon byr på mange muligheter, og det kan være nyttig å få hjelp om du er usikker på fremgangsmåten.

Vi skal her gi deg en kort innføring i hvordan du kan bruke Facebook Business Manager til å sette i gang med annonsering på Facebook – eller Instagram-annonsering for den saks skyld:

 

  1. Logg inn på Facebook for Business (brukerkonto for bedriftsside på Facebook)
  2. Gå til Annonseadministrasjon
  3. Opprett annonse
  4. Velg formål og ønsket utfall med annonse
  5. Definer målgruppen
  6. Velg hvilke plattformer annonsen skal vises på (Messenger, Instagram, Facebook…?)
  7. Angi ditt budsjett
  8. Velg annonseformat
  9. Bekreft
Mann leser om annonsering på Facebook

Hva er best – annonsering på Facebook eller Google Ads?

Det finnes mange alternativer til annonsering på Facebook. Valg av plattform vil blant annet avhenge av hvem målgruppen til bedriften er, hva slags budsjett du har og hva som er formålet med annonseringen.

Google Ads er en populær form for annonsering, der annonsen vises i søkemotoren til Google. Veldig mange kjøpsreiser starter i nettopp søkemotoren, der forbrukere søker på både produkter og tjenester. Med en Google-annonse kan bedriftens nettside vises øverst.

Dersom du ønsker at annonsen din skal ta utgangspunkt i søkeord, er Google et utmerket alternativ. Google er en perfekt plattform når du ønsker å generere flere salg i bedriften. Du kan imidlertid også bruke Facebook Ads til å generere salg, naturlig nok.

Annonsering på Facebook tar dog i større grad utgangspunkt i målgruppens interesser, bransje og lignende. Dette gjør Facebook til en ypperlig annonseplattform når du ønsker å fokusere på merkevarebevissthet og merkevarebygging.

Mann ser etter pris for annonsering på Facebook

Facebook-annonsering pris

Prisen for en Facebook-annonse kan variere basert på mange forskjellige faktorer. Det som imidlertid kan sies om annonsering på Facebook, er at kostnadene er relativt lave sammenlignet med andre annonseringsplattformer, som for eksempel LinkedIn.

Det er likevel ikke mulig å gi et eksakt svar på hva annonser på Facebook koster. Dette skyldes at annonsering på Facebook foregår som en auksjon. Du oppgir med andre ord hvor mye du maksimalt er villig til å betale for annonsevisninger, noe som kan justeres.

Prisen kan også påvirkes av hvem målgruppen din er. Hvis det er stor konkurranse om forbrukerne, må du by mot andre bedrifter i samme bransje. Jo høyere konkurranse, jo dyrere kan det bli.

Facebook vil for øvrig måle hvor høy kvalitet og relevans annonsen din har for målgruppen. Jo mer relevant annonsen er, jo billigere blir det. Husk også at årstider og sesong kan ha innvirkning på pris. Rundt juletider er det gjerne større konkurranse om kundene.

Få hjelp med annonsering på Facebook

Motta hjelp med annonsering på Facebook

Ønsker du å nå ut til målgruppen din med et produkt, en merkevare eller en tjeneste? Annonsering på Facebook er da en super markedsføringsplattform. Her kan du enkelt segmentere målgrupper og skreddersy annonsen etter målsetningene dine.

Det er imidlertid tidkrevende å sette seg inn i alle funksjonene, og det å lage gode annonser kan være en utfordring.

Din Annonse har erfaringen og kunnskapen som trengs for at din bedrift skal lykkes med annonsering på Facebook. Kontakt oss i dag, og få flere gode tips!