Annonsering på LinkedIn

Annonsering på LinkedIn er svært populært innen B2B-markedsføring, altså markedsføring fra bedrift til bedrift. Dersom selskapet ditt ønsker å markedsføre mot bedriftsmarkedet, er LinkedIn sannsynligvis ditt beste valg.

Dersom du ikke har brukt LinkedIn til annonsering eller annen markedsføring enda, bør du lese videre. Vi skal nå forklare deg hva annonsering på LinkedIn er, og hvordan du setter i gang!

Mann speider etter informasjon om annonsering på LinkedIn

Hva er annonsering på LinkedIn?

Annonsering på LinkedIn går ut på at man bruker SoMe-kanalen LinkedIn som annonseringsplattform. Det finnes ulike annonsetyper, som for eksempel annonser som sendes i innboksen til mottakeren, eller annonser som vises i nyhetsfeeden.

LinkedIn er en plattform for nettverksbygging og deling av faglig stoff, og kan på mange måter betraktes som de profesjonelles Facebook. Her kan man nå ut til både beslutningstakere, bedriftseiere og arbeidstakere – for å nevne noen.

Markedsførere arbeider med annonsering på LinkedIn

Fordeler med LinkedIn-annonser

Den største fordelen med annonsering på LinkedIn, er at du enkelt kan definere nøyaktig hvilken målgruppe som skal eksponeres for annonsen. Du kan for eksempel definere målgruppen etter bransje, stilling, geografisk beliggenhet, språk og lignende.

En annen stor fordel med annonsering på LinkedIn, er at du kan få god kontroll over kostnadene. Du kan på forhånd definere et budsjett for annonseringen din, slik at du vet at kostnadene ikke overstiger et visst beløp.

Annonsering på LinkedIn sett under forstørrelsesglass

Finnes det ulemper med annonsering på LinkedIn?

Noen vil kanskje mene at annonsering på LinkedIn er relativt dyrt, for eksempel dersom man sammenligner med markedsføring på Facebook. Men husk at B2B-markedsføring på LinkedIn lar deg nå ut til de rette beslutningstakerne, noe som potensielt kan føre til store inntekter.

Det er en kjent sak at B2B-markedsføring ofte er vanskeligere enn B2C-markedsføring. Beslutningstakerne er ofte vanskeligere å «overbevise», og det er kanskje snakk om produkter og tjenester i hundretusenkronersklassen.

Annonsering på LinkedIn koster kanskje litt mer enn annonsering i andre plattformer, men kan til gjengjeld også gi lagt bedre konverteringsrate.

Person jobber med annonsering på LinkedIn via PC

Hvordan begynne med annonsering på LinkedIn?

Annonsering på LinkedIn er forholdsvis enkelt å komme i gang med. Samtidig er det mange som oppdager at det er tidkrevende å skulle administrere annonsekontoen på egen hånd, siden man bør markedsføre jevnt og trutt.

Heldigvis finnes det muligheter for å få hjelp til administrering av annonsekontoen, og man kan også få hjelp med annonsetekst.

Slik kommer du i gang med annonsering på LinkedIn:

 

  1. Registrer en brukerkonto hos LinkedIn, eller logg deg inn på eksisterende brukerkonto
  2. Gå til «Kampanjeadministrator»
  3. Velg «Lanser kampanje»
  4. Velg formål
  5. Spesifiser hvem målgruppen er
  6. Finn riktig annonseformat
  7. Sett et budsjett for din annonsering på LinkedIn
Person leser om annonsering på LinkedIn

Slik sørger du for vellykket annonsering på LinkedIn

Før du starter med annonsering på LinkedIn, bør du vite nøyaktig hvem din B2B-målgruppe er. Først da vil du kunne lage annonseinnhold som faktisk appellerer til mottakerne.

Det er uansett lurt å sørge for at annonsen er mest mulig troverdig. Belys fordelene ved produktet eller tjenesten du selger, uten å bli for «pushy» eller selgende.

Det lønner seg å holde annonsen kort og konkret. Bruk få, men riktige ord. Du bør fange oppmerksomheten til målgruppen så raskt som mulig, og deretter overbevise om at produktet eller tjenesten du selger er riktig for vedkommende.

En velformulert CTA (Call-to-Action) er også essensielt, og kan bidra til at annonsen faktisk konverterer. Sjekk gjerne ut våre beste annonseringstips før du setter i gang!

Personer som samarbeider om annonsering på LinkedIn

Trenger du hjelp med annonser på LinkedIn?

Annonsering på LinkedIn er en ypperlig måte å nå ut til bedriftskunder på, siden LinkedIn er en SoMe-kanal for profesjonelle. Her kan man blant annet nå ut til de riktige beslutningstakerne, og det er enkelt å definere hvem målgruppen for annonsene er.

Utfordringen med annonsering på LinkedIn, er å faktisk klare å konvertere målgruppen. For å få dette til, bør du ha tilpasset annonsetekst og markedsføre jevnlig. Dette er noe Din Annonse kan hjelpe deg med.

Vi kan lage annonsetekster for deg fra bunnen av, og sørge for at innholdet skreddersys for å konvertere målgruppen din. Vi kan også ta oss av hele annonsekontoen din, slik at du kan fokusere på andre viktige ting ved driften.

Kontakt oss i dag, og få hjelp til å nå ut til bedriftskundene dine!