Annonsering på nett

Annonsering på nett har for lengst blitt den foretrukne annonseringsmetoden for bedrifter. Før i tiden var det vanlig å ha annonser i trykte medier som aviser og kataloger. I dag finner vi annonser i nettaviser, sosiale medier, søkemotorer og på blogger.

Dersom bedriften din enda ikke har satt i gang med annonsering på nett, er det på høy tid å sette i gang. Ved hjelp av digital markedsføring kan du potensielt nå ut til svært mange i målgruppen din – raskt og med stor presisjon. Ikke trenger det å koste så mye, heller!

Hva er annonsering på nett?

Hva er annonsering på nett?

Annonsering på nett innebærer at annonsene publiseres på nettbaserte plattformer. Det finnes en rekke digitale og nettbaserte plattformer som egner seg for annonsering, og her er noen av dem: 

  • Søkemotorer som Google og Bing
  • Sosiale medier som Snapchat, Facebook, Instagram, LinkedIn og TikTok
  • Nettaviser som VG.no, Dagbladet.no eller Aftenposten.no
  • Blogger
  • Andre kommersielle nettsider

Det finnes med andre ord mange muligheter når det kommer til annonsering på nett. Valg av digitalt medium bør baseres på hvem målgruppen din er, og hva slags plattformer de bruker hyppigst.

Personer jobber med annonsering på nett

Fordeler med annonser på nett

Før i tiden, da annonser først og fremst ble publisert i trykte medier, kunne veldig mange utenfor målgruppen eksponeres for annonsen. Ulempen med dette er at avkastningen blir lavere.

Du betaler for å vise annonsen til mange som ikke har interesse av produktene eller tjenestene du selger. Dette er ikke veldig økonomisk bærekraftig i lengden. Return on Interest (ROI) kan økes betraktelig om annonsene målrettes.

Med digital annonsering på nett har man mange muligheter som ikke fås ved tradisjonell annonsering i trykte medier. Du kan blant annet velge nøyaktig hvem som skal kunne se annonsene.

Du kan for eksempel spesifisere målgruppe basert på faktorer som bosted, kjønn, utdanning, alder, interesser eller lignende. Kanaler som Facebook eller Google kan da vise annonsene til de riktige mottakerne. Her er en oversikt over fordeler ved annonsering på nett: 

 

  • Målrettede annonser som vises til målgruppen – og ikke alle andre
  • Kostnadsbesparende (og mulighet for å angi et budsjett!)
  • Du kan nå ut til relevante mottakere på riktig tidspunkt
  • Mulighet for retargeting – vis annonsen til de som allerede har vist interesse for produktene du selger
Sjekkliste for annonsering på nett

Ulike plattformer for annonsering på nett

Det finnes som nevnt mange ulike plattformer for annonsering på nett. Hvilke bør du velge? Vi anbefaler deg å gjøre en målgruppeanalyse i forkant, slik at du kan velge en plattform kundegruppen din faktisk bruker.

Snapchat, TikTok eller Instagram er supre plattformer når du ønsker å nå ut til et ungt publikum. Ønsker du for eksempel å publisere en annonse for en rettetang, kan det være mer gunstig å ha den på Instagram enn på en blogg om jakt og fiske.

Ønsker du derimot å nå ut til en eldre målgruppe, kan det kanskje lønne seg å dele annonsen på Facebook eller i en nettavis. Annonsering i Google (Google Ads) kan være nyttig uansett hvem du ønsker å nå ut til, da de fleste bruker søkemotoren jevnlig.

Se an målgruppens alder, interesser, bosted og andre relevante faktorer.

Annonsering på nett

Hvordan lykkes med digitale annonser på nett?

Skal du lykkes med annonsering på nett, bør du sørge for at annonseteksten og eventuelle bilder/videoer er tilpasset målgruppen. Både språk, ordbruk og bruk av visuelle virkemidler bør appellere til dine potensielle kunder.

Her er noen generelle tips for hvordan du kan lykkes med digital annonsering på nett:

 

  • Ha målgruppen i bakhodet
  • Velg riktig digital plattform
  • Vær kortfattet og presis
  • Ha en klar oppfordring til handling (CTA)
  • Ikke bruk et veldig selgende språk (da blir annonsen fort lite troverdig!)
  • Inkluder tall i annonsen (f.eks. «50 % rabatt», «10 dager igjen av tilbudet» eller lignende)
Samarbeid om annonsering på nett

Trenger du hjelp med annonsering på nett?

Hvis bedriften din ikke har hatt fokus på annonsering på nett, er tiden inne. Det er nemlig mange fordeler ved å annonsere digitalt på nettbaserte plattformer som sosiale medier eller i søkemotoren. Du kan blant annet nå ut til målgruppen din på en veldig effektiv måte.

Dersom du er usikker på hvordan du kan lage en god annonsetekst eller hvilken plattform du bør satse på, kan Din Annonse hjelpe deg. Vi jobber til daglig med å utarbeide annonser for norske bedrifter, og kan også bistå med administrering av annonsekontoen din.

Kontakt oss i dag, og se hvor nyttig digital annonsering kan være!