Annonseringstips

Annonseringstips er noe som kan være veldig hjelpsomt for deg når du jobber med annonsering. Det er et begrep vi ofte hører i forbindelse med markedsføring. Annonsering er nemlig en av de vanligste formene for markedsføring på dagens markedsføringsmarked.

Uansett hvor flink du er i jobben din, så skader det ikke å få tips fra andre i ny og ne. Du kan få frem for dem før du vet ord av det!

I denne artikkelen skal vi se nærmere på annonsering. Hva er en annonsetekst, og hva bør du tenke på når du skal skrive en slik tekst? Er det et spesifikt sted som er bedre til å annonsere enn andre, og hva kommer det til å koste? Hvis du vil vite svarene på disse spørsmålet, så bør du lese videre!

En mann som roper i megafon

Tips for annonsetekst

Når du skal skrive en annonsetekst, så jobber du altså med en form for markedsføring. Det betyr at du prøver å påvirke forbrukeren til å gjøre noe – og det er ikke bare-bare. I tillegg skal du gjøre dette på en måte som er så subtil som mulig.

Målet med enhver annonsetekst er å fange forbrukernes oppmerksomhet og gjøre vedkommende interessert i det aktuelle produktet eller tjenesten. Deretter er det opp til deg å få forbrukeren til å ønske seg på en måte som fører til at vedkommende vil kjøpe produktet som det markedsføres for.

Det vi skisserte ovenfor er påvirkningsprosessen som mediestudenter lærer som AIDA-modellen i forbindelse med medieteori. Det betyr at du kan støtte deg på AIDA-modellen når du skal skrive en annonsetekst.

AIDA-modellen er en modell som vil hjelpe deg et stykke på veien, men denne modellen er først og fremst relevant i selve innspurten. Men det er en god del arbeid som venter før du kommer så langt.

Forstørrelsesglass

Hvor bør du annonsere?

Når det gjelder hvor du bør annonsere, så vil svaret på dette spørsmålet variere i takt med målgruppen. Det betyr at annonsetype, innholdet i annonsen og valg av annonsested må samsvare.

Dersom målgruppen din er 80 år gamle menn er det kanskje ikke så lurt å bruke Instagram som annonseringsplattform. Da vil reklamepausen mellom Været og Sportsnyhetene på TV2 eller den lokale avisen være et bedre valg.

Hvis det derimot er slik at du ønsker å formidle et budskap til ungdom og andre unge voksne, så vil Instagram sannsynligvis være et godt valg. Men dette må være et bevisst valg.

Det er altså ikke bare-bare å jobbe som markedsfører. I en markedsføringsprosess er det mye som må reflekteres over og tas stilling til. Det innebærer å gjøre en grundig undersøkelse som kan fortelle deg hvor annonsen kommer til å oppnå det beste resultatet.

Folk som setter sammen puslespill

Hvor mye bør du bruke på annonsering?

Når det gjelder hvor mye du bør bruke på annonsering, så er det ikke en avgjørelse som skal tas av oss. Det er helt og holdent din avgjørelse, så her er det ingen fasit.

Du er kanskje litt nysgjerrig på hva du vil være nødt til å betale for annonsering. Men før vi kan fortelle deg det, så kan det være lurt å bestemme seg for hvordan og hvor du ønsker å annonsere. Prisen vil nemlig variere med utgangspunkt i dette.

Det å annonsere i fysiske medier og i sosiale medier er to forskjellige ting, og disse mediene vil operere med to forskjellige priser. Det gjelder også for annonsering i sosiale medier, for prisen for Facebook-annonsering vil nok være litt annerledes enn annonsering på Instagram.

Men som nevnt er det du som bestemmer hvor mye du ønsker å bruke på annonsering. Det å ha denne muligheten er veldig praktisk, for da trenger du ikke føle på presset om å bruke mer enn det du egentlig har mulighet til. Det er ikke nødvendig å blakke seg helt på annonsering!