5 tips for bedre annonsetekst
En god annonsetekst kan bety enormt mye for bedriftens evne til å konvertere kunder. Annonser er en av de mest brukte markedsføringsmetodene blant norske bedrifter, og det finnes utallige muligheter – både i søkemotorer, på sosiale medier og andre plattformer.
Uten en god annonsetekst vil imidlertid markedsføringen bli lite effektiv. Vi skal her gi deg noen tips for en mer konverterende og god annonsetekst!
Annonsetekst er viktig – med eller uten bilder
Det finnes mange forskjellige annonseformater. Vi kan blant annet nevne rene tekstannonser, men også bildeannonser og videoannonser. Felles for dem alle er at en god annonsetekst er nødvendig.
Annonseteksten vil blant annet kunne bidra til å fange forbrukernes oppmerksomhet, belyse fordelene ved produktet, og oppfordre til en handling.
Det er kun i de færreste tilfeller at en annonsetekst «jobber alene». Som regel kombineres den med velvalgte bilder, videosnutter eller illustrasjoner. Den riktige kombinasjonen av bilde og annonsetekst kan sammen gi ønsket effekt.
Men hvordan skal du egentlig skrive en annonsetekst som sammen med eventuelle illustrasjoner vil utløse ønsket handling hos mottakeren?
Dette kjennetegner en god annonsetekst
En annonsetekst er ikke bare en hvilken som helst tekst. Det er veldig viktig at teksten er skreddersydd for å kommunisere et budskap til en avgrenset målgruppe, og at den tjener et formål.
Vi skal her se nærmere på noen annonseringstips. Finn ut hvordan du kan skrive en god annonsetekst som kan føre til økt salg, flere klikk eller andre mål bedriften har satt seg!
1. Tenk på målgruppens behov og belys fordeler ved produktet
Det aller første du bør gjøre når du skal lage en annonsetekst, er å definere målgruppen din og hva slags behov som skal dekkes. Forsøk å sette deg i målgruppens sko, og finn ut hvilke utfordringer de har behov for å løse.
Skal du for eksempel selge stylingprodukter til bil, er kanskje unge menn den viktigste målgruppen din. Hvilke utfordringer møter målgruppen på i forbindelse med styling av bil? Mange opplever kanskje at tradisjonelle stylingprodukter har dårlig kvalitet.
Da kan du for eksempel markedsføre dine stylingprodukter som ekstra holdbare, og få frem at de er laget av innovative materialer av ekstra høy kvalitet. Belys alle fordeler man får ved å velge akkurat dette produktet fremfor andre produkter.
Sørg også for å kommunisere budskapet på en måte som appellerer til målgruppen, med tanke på ordvalg og bruk av bilder.
2. Ikke bruk det generelle salgsspråket – vær spesifikk!
En annen vanlig felle når annonsetekst skal utarbeides, er at man velger et altfor selgende språk. Unngå helst de generelle oppfordringene til handling med undertoner av at det haster, som «Ring oss nå!», «Kjøp nå» eller «Bestill i dag!».
Mottakeren vil slite med å se fordelene ved å utføre disse handlingene, og oppfordringene vil gjerne bare føre til at bedriften din fremstår som mindre pålitelig. En annonsetekst med generelle og veldig selgende oppfordringer vil som regel gi færre annonseinteraksjoner.
Det er imidlertid fortsatt viktig med en god CTA (Call to Action) i annonsetekst. Bare sørg for at mottakeren forstår hvorfor det eventuelt haster med å klikke på annonsen. Vær spesifikk, og unngå å bli for generell.
Skriver du for eksempel «Tilbudet varer til midnatt – se produktene våre her» kan dette være mer effektivt og tillitsvekkende. Handlingen du oppfordrer til skal alltid by på en fordel for brukeren, enten det er å spare penger, tid eller noe annet.
3. Lag annonsetekst med høy språklig kvalitet
Skal du lage en annonsetekst er det også avgjørende at den språklige kvaliteten er høy. Unngå skrivefeil og grammatiske feil for enhver pris, da dette potensielt kan være ødeleggende for bedriftens merkevare.
For at dine potensielle kunder skal oppfatte merkevaren som seriøs og av god kvalitet, må språket gjenspeile dette. Er du usikker på om den språklige kvaliteten i en annonsetekst er god nok, kan det være lurt å la noen se gjennom teksten før publisering.
4. Vær kortfattet
En annonsetekst bør være kort og konsis. Husk at forbrukere kan se mange hundre annonser på en dag, og det er derfor viktig å fange målgruppens oppmerksomhet med få ord.
De færreste forbrukere tar seg for eksempel tid til å lese gjennom en lang annonsetekst mens de scroller nedover Facebook. Du har dessuten ofte få ord til rådighet når du skal publisere en annonsetekst på en gitt plattform.
I mange tilfeller er det bare snakk om noen få titalls ord. Derfor er det veldig viktig å velge ordene sine med omhu, og sørge for at alle fordeler belyses med få ord.
Mange ord kan sannsynligvis kuttes bort fra teksten når du tror den er ferdig. Det er overraskende hvor mange unødvendige «fyllord» som kan snike seg inn i en annonsetekst. Se gjennom teksten, og gjør den så enkel og kortfattet som mulig.
5. Bruk aktive verb og vær personlig
En annonsetekst kan også bli hakket bedre dersom du erstatter generelle verb som «var», «er» eller lignende med mer beskrivende og aktive verb – som «nyte», «besøke», «drømme» eller lignende.
Sørg også for å henvende deg direkte til mottakeren, ved å unngå upersonlige pronomen som «man» eller «en». Bruk heller «du», «dine» og «deg», slik at du snakker direkte til målgruppen.
Trenger du hjelp til å skrive en god annonsetekst?
Annonser flest er avhengige av en god og velformulert annonsetekst. Annonseteksten din skal ikke bare henvende seg direkte til målgruppen og belyse fordeler ved produktet. Den skal også være troverdig, kortfattet og spesifikk.
Det å skrive en god annonsetekst kan være vrient, og mange opplever at annonsene har liten eller ingen effekt. Dette er det heldigvis mulig å gjøre noe med!
Din Annonse har lang erfaring med utarbeidelse av annonsetekst, og kan lage skreddersydde annonser for bedriften din. Vi sørger for at budskapet ditt faktisk når ut til potensielle kunder, og at annonsen tjener bedriftens målsetninger.
Ikke nøl med å ta kontakt om du ønsker flere gode råd!