Digital annonsering
Digital annonsering er nåtidens mest effektive form for annonsebasert markedsføring. For noen tiår siden var majoriteten av annonsene ikke-digitale, og ble først og fremst presentert i trykte medier som aviser eller brosjyrer.
I dag har digital annonsering for lengst tatt over stafettpinnen, og det finnes mange grunner til at dette foretrekkes fremfor de gode, gamle avisannonsene.
Hva er digital annonsering?
Digital annonsering er annonsering som foregår via digitale plattformer, og kan betraktes som motsetningen til tradisjonelle, trykte annonser.
Dagens forbrukere er flittige brukere av både nettbrett, mobil, desktop og laptop. Derfor finnes det gode muligheter for å nå ut til dem via disse plattformene. Annonser som publiseres på internett kan potensielt nå ut til en verden av mennesker.
Her er noen eksempler på digital annonsering:
- Annonser på Facebook (Facebook Ads)
- Annonser i nettaviser
- Annonser på Instagram
- Annonser på LinkedIn
- Annonser på Snapchat
- Annonser i søkemotoren (f.eks. Google Ads)
Fordeler med digital annonsering
Den største fordelen med digital annonsering, er muligheten for å nå ut til målgruppen på en treffsikker og enkel måte. Dette er vanskeligere å oppnå med tradisjonelle, trykte annonser, siden man må satse bredt. Sannsynligvis vises annonsen til mange utenfor målgruppen.
Med digital annonsering kan du på forhånd bestemme nøyaktig hvem som skal kunne se annonsen, slik at den blir vist til målgruppen spesifikt.
Siden du enklere kan treffe målgruppen din, vil du også kunne oppnå høyere ROI (Return on Interest). Du får mer igjen for hver krone du investerer i markedsføringen. Det er også veldig enkelt å justere budsjettet, og markedsføringen kan tilpasses bedriftens økonomi.
En annen mulighet digital annonsering byr på, er retargeting, der du kan nå ut til dem som har vist interesse for produktene eller tjenestene dine. La oss heller ikke glemme at digital annonsering gjør det enkelt å måle effektiviteten og resultatene av markedsføringen.
- Enkelt å nå ut til en definert målgruppe
- Økt ROI
- Kan tilpasses bedriftens budsjett
- Retargeting
- Mulig å måle effektiviteten av digital annonsering
Hvordan sette i gang med digital annonsering?
Det er enkelt å komme i gang med digital annonsering. Før du setter i gang, bør du imidlertid finne ut hvem målgruppen for annonseringen er. En målgruppeanalyse er alfa og omega for at du skal kunne treffe de riktige personene med det riktige budskapet.
Når du vet hvem målgruppen er – for eksempel basert på alder, geografisk lokalitet, utdanningsnivå, interesser eller lignende – er du klar for neste steg.
Du bør nå finne ut hvor du enklest kan nå ut til målgruppen. Har du bedriftskunder, kan det kanskje være gunstig å bruke LinkedIn som kanal for digital annonsering. Skal du nå ut til unge voksne, er kanskje Snapchat eller Instagram best. Mulighetene er mange.
Veien videre innebærer også at du bør lage et budsjett. Hvor mye penger skal du bruke på digital annonsering? Du bør også finne ut hvordan du kan lage annonsetekst som faktisk appellerer til målgruppen din. Skal du lage teksten selv, eller få hjelp?
- Målgruppeanalyse
- Valg av markedsføringskanal
- Lag et budsjett
- Produksjon av annonsetekst
Hvordan lage annonsetekst som treffer målgruppen?
Det å lage en annonse kan ofte by på utfordringer. Hvordan i alle dager skal teksten konvertere målgruppen din? Mange bedrifter opplever at annonsene de lager ikke har ønsket effekt. Og grunnene til dette er mange.
Skal målgruppens interesse fanges med en liten annonsetekst, bør den være nøye planlagt og tilpasset. Dette betyr blant annet at språket i annonsen skal være forståelig for målgruppen, og at ordbruken appellerer til dem.
Det er også viktig å analysere hvilke utfordringer målgruppen har behov for å løse. Produktet eller tjenesten din er naturligvis løsningen på disse utfordringene, men du bør ikke være for «selgende» i språket. Da mister målgruppen fort tillitt til annonsen din.
Sjekk gjerne ut våre fem beste tips for bedre annonsetekst!
Trenger du hjelp med å digital annonsering?
Digital annonsering er dagens kanskje enkleste og viktigste måte å nå ut til målgruppen sin på. Kort fortalt innebærer digital annonsering at man publiserer annonsen i digitale plattformer, enten det er gjennom sosiale medier, Google eller nettbaserte publikasjoner.
Annonsen bør imidlertid være tilpasset målgruppen, noe som blant annet kan oppnås ved å skreddersy annonseteksten. Akkurat dette er kanskje det mest utfordrende punktet innen digital markedsføring.
Din Annonse hjelper bedrifter med digital annonsering. Vi kan administrere din annonsekonto, og stå for all annonsetekst. Det eneste du trenger å gjøre, er å nyte godene digital markedsføring gir – som høy konverteringsrate og økt ROI.
Kontakt oss i dag for hjelp med digital annonsering!