Facebook annonsering
Facebook annonsering er en av de mest populære annonseformene, og byr på mange gode muligheter. Du kan blant annet publisere videoannonser, karusellannonser og rene tekstannonser. Samtidig kan du nå ut til akkurat det publikummet du selv ønsker.
Sammenlignet med for eksempel trykte annonser i papiraviser, gir Facebook annonsering deg et hav av fordeler. Du kan langt enklere nå ut til en målgruppe, og du kan dessuten måle effekten annonsen har.
La oss se nærmere på hva Facebook annonsering er, og hvordan du setter i gang!

Hva er Facebook annonsering?
Facebook annonsering – eller Facebook Ads som det også kalles – er en form for annonsering der annonsen publiseres på Facebook. Annonsen vil som regel dukke opp i nyhetsfeeden til din utvalgte målgruppe.
Blar du deg ned gjennom feeden til Facebook, vil du som regel se mange annonser mellom alle innleggene som deles av venner og bekjente. Dette kan være alt fra videoannonser til tekstannonser, og annonser med bilder.

Fordeler ved Facebook Ads
Det finnes en rekke gode grunner til å velge nettopp Facebook annonsering. Det kanskje beste ved å dele annonser på denne plattformen, er at du kan bestemme helt ned til detalj hvem som skal kunne se annonsen.
Dette gjør det lekende lett å nå ut til målgruppen din, selv om den skulle være veldig snever. Unngå å betale for at annonsen vises til personer som er utenfor målgruppen, og markedsfør produkter og tjenester på en mer bærekraftig måte.
Du kan for eksempel velge hvilken aldersgruppe som skal kunne se annonsen, samt geografisk lokalitet, kjønn, språk, atferd, interesser, utdannelsesnivå og lignende.
En annen fordel er at du potensielt kan nå ut til en hel verden av potensielle mottakere, siden «alle» er på Facebook. Du kan også sette av et avgrenset budsjett til annonsering, slik at du får full kontroll på kostnadene.

Hvordan lage annonse på Facebook?
Det er enkelt å sette i gang med Facebook annonsering. Først og fremst må du lage en bedriftskonto hos Facebook, noe du enkelt kan gjøre her. Deretter åpner du Facebooks annonseside, som kalles Annonseadministrasjon.
Du kan velge mellom en rekke ulike annonseformer, og hver enkelt annonse kan tilpasses publikummet ditt ned til detalj.

Bli kjent med Facebook Annonseadministrasjon
Du bør sette deg inn i hvilke muligheter Facebook Annonseadministrasjon byr på før du setter i gang med Facebook annonsering. Verktøyene som tilbys på denne siden lar deg både opprette og administrere annonser og kampanjer.
Du kan bruke Facebook Annonseadministrasjon enten du skal markedsføre produktene eller tjenestene dine på Facebook, Messenger, Instagram eller Audience Network.
Du kan opprette annonsen, og deretter velge hvor og når den skal vises. Du får til og med mulighet til å spore hvor god effekt den enkelte annonsen har. Her er noen av mulighetene du får med Facebook Annonseadministrasjon:
- Velg mellom ulike annonsetyper (bildeannonser, tekstannonser, videoannonser etc.)
- Skriv annonsetekst og last opp eventuelt annonseinnhold
- Velg hva slags enheter (mobil, desktop etc.) annonsen skal vises på
- Definer målgruppen (alder, kjønn, interesser, tilholdssted etc.)
- Administrer annonsebudsjett
- Test effekten av annonsen (A/B-testing og sanntidsinnsikt)

Hva er best – Facebook annonsering eller Google Ads?
Mange er usikre på hvorvidt de skal velge Facebook annonsering, Google Ads eller begge deler. Hovedforskjellen mellom de to er måten annonsene blir vist til potensielle kunder på. Med Google Ads vises annonsene til de som søker på relevante søkeord i Google.
Med Facebook annonsering vil forbrukere kunne se annonsen basert på for eksempel interesser. Google Ads kan være veldig effektivt og har et bredt potensiale når det kommer til rekkevidde.
Facebook annonsering kan imidlertid by på gode muligheter for alle som ønsker å markedsføre produkter og tjenester til avgrensede målgrupper. Med Facebook Ads får du også tilgang på svært kraftfulle analyseverktøy.
Mange bedrifter foretrekker å bruke Facebook annonsering når de ønsker å fokusere på merkevarebygging. Her gjelder det å finne ut hva som passer best for din bedrift og dens målsetninger.

Hvordan lykkes med Facebook Ads?
Dersom du skal lykkes med Facebook-annonser, er det viktig å bruke tid på annonsetekst og eventuelle bilder/videoer. Husk at annonsen må skreddersys for den enkelte målgruppen om den skal ha god effekt. Ulike målgrupper responderer ulikt på annonseinnhold.
Annonsen skal ikke bare fange mottakerens oppmerksomhet, den skal også fremheve fordelene ved produktet eller tjenestene du selger. Samtidig skal annonsen være troverdig, og ikke fremstå som for selgende.
Skal du lykkes med Facebook annonsering er det også viktig å sørge for at teksten er fri for skrive- eller grammatikkfeil. Det kan derfor være lurt å la noen gå over teksten, eller å la noen andre utarbeide teksten for deg om du er usikker.
Sjekk gjerne ut noen annonseringstips også, før du setter i gang!

Få hjelp med Facebook annonsering
Facebook annonsering er en populær markedsføringsmetode blant bedrifter i hele verden. I dag er nærmest «alle» på Facebook, noe som betyr at plattformen byr på enorme muligheter når du skal nå ut til en målgruppe.
Din Annonse hjelper norske bedrifter med Facebook annonsering, og kan bistå med alt fra utarbeiding av annonsetekst til administrasjon av bedriftens annonsekonto. Vi sørger for at annonsene formes i henhold til bedriftens målsetninger og målgrupper.
Få hjelp med Facebook annonsering i dag!