Facebook kampanje
Med en Facebook kampanje kan bedrifter oppnå bestemte mål, enten det er å generere nye leads eller å øke antallet salg på nettsiden sin. Ønsker bedriften din å nå ut til en bestemt målgruppe? Da er Facebook en super plattform!
Dersom du er usikker på hvordan du oppretter en Facebook kampanje, eller vil vite hva prosessen går ut på, bør du lese videre. Her skal vi forklare deg alt det grunnleggende med kampanjer på den populære SoMe-kanalen.
Hva er en Facebook kampanje?
En Facebook kampanje kan betegnes som et sett bestående av annonser, der annonsene har et felles formål. Dette formålet kan for eksempel være å øke bevisstheten rundt merkevaren, eller å generere flere salg fra bedriftens nettbutikk.
Alle annonser på Facebook er avhengig av å tilhøre et annonsesett og en kampanje. Til sammen vil disse tre delene (annonsen inkludert) utgjøre det vi omtaler som kampanjestruktur.
En Facebook kampanje skal ha en spesifikk målsetning. Du må også opprette annonsesettet, som inneholder informasjon om hvordan en annonse skal kjøres. Når du lager annonsesett vil du også velge målgruppe/publikum, budsjett og lignende.
Én og samme Facebook kampanje kan inneholde mange annonsesett, der hvert har sitt eget mål, budsjett og lignende. Selve annonsen lages til slutt, og er bildene/videoene og teksten målgruppen faktisk får se.
Hvorfor er Facebook-annonsering et godt valg?
Det kan være smart å lage en Facebook kampanje dersom du ønsker å oppnå spesifikke mål. Grunnen til dette, er at Facebook kan la deg nå ut til en hel verden av bedrifter og mennesker.
Det er derfor enkelt å treffe selv en snever målgruppe gjennom annonser på den populære plattformen. En Facebook kampanje med annonser vil også være ypperlig når du ønsker å nå ut til folk med spesifikke interesser, enten det er trening, kjæledyr eller annet.
Merk deg også at det å kjøre en Facebook kampanje ofte er billigere enn å annonsere i for eksempel Google. Markedsføring på Facebook er generelt sett et nokså budsjettvennlig alternativ.
Hvordan lage en Facebook kampanje?
Det kan være litt forvirrende å skulle lage en Facebook kampanje om du ikke har gjort det før. Du bør for eksempel sette deg inn i overnevnte kampanjestruktur dersom du skal få mest mulig ut av markedsføringen.
Men når du først har forstått prosessen rundt Facebook kampanjer, er det forholdsvis enkelt å lage annonser. Her er en kort innføring i fremgangsmåte:
- Naviger til «Annonseadministrasjon» etter innlogging på bedriftssiden din på Facebook
- Velg kjøpstype (f.eks. rekkevidde og frekvens, eller auksjon)
- Velg en målsetning for annonsen
- Velg «Fortsett»
- Velg annonsetype
- Lag annonsen din
Hvordan lykkes med Facebook-annonse?
Det å markedsføre på Facebook er ofte veldig effektivt, men du kan ikke bare publisere en hvilken som helst annonse og nå målene dine. Du må også sørge for at annonseteksten til Facebook er laget med målgruppen i bakhodet.
En god annonse skal ikke bare være relevant og interessant for målgruppen, den skal også være troverdig og fremheve produktets unike egenskaper. Skal du klare å lage en god annonse, er det blant annet nyttig å ta utgangspunkt i etos, patos og logos.
Motta hjelp med din Facebook kampanje
Har du planer om å lage en Facebook kampanje? Annonsering på sosiale medier som Facebook kan være veldig effektivt, siden man kan nå ut til målgruppen med få tastetrykk. Samtidig er det en fordel at Facebook-markedsføring er relativt billig.
Om man skal få mest mulig ut av en Facebook kampanje, er det imidlertid viktig med gode annonsetekster. Det er også en fordel om du har gjort en god målgruppeanalyse i forkant. Er du usikker på hvordan du kommer i gang?
Din Annonse hjelper store og små bedrifter med annonseskriving og administrering av annonsekontoer. Kontakt oss i dag og få hjelpen du trenger!