Google Ads |Hjelp
Trenger du hjelp med Google Ads? Mange bedrifter er usikre på hvordan de kan lage Google-annonser som når ut til målgruppen på en effektiv måte. Hvilke søkeord bør det for eksempel fokuseres på, og hvordan bør annonsen utformes?
Du kan lykkes med Google Ads uten hjelp, men da bør du sette deg godt inn i hvordan annonser i søkemotoren fungerer først.
Hva er Google Ads?
Google Ads er søkemotoren Google sin annonsetjeneste, og var tidligere kjent som Google AdWords. I dag er søkemotoren et viktig redskap for både bedrifter og privatpersoner som søker etter informasjon om varer og tjenester.
Dette betyr at god ranking i søkemotoren er viktig for bedrifter flest, siden de da kan bli synlig for potensielle kunder. Selger du for eksempel turutstyr, er det kanskje ønskelig å ha god ranking på søkeord som «turbukse», «fjellsko» eller «sykkelhjelm».
Gjennom Google Ads kan du kjøpe synlighet. Annonsen din vil kunne vises øverst blant søketreffene når brukere søker på søkeordene du betaler for. Under Google Ads (som er treff merket med «Annonse», vil de organiske søketreffene ligge.
SEO eller Google Ads?
Skal du få god organisk ranking i søkemotoren, er det som regel nødvendig å jobbe en del med SEO (søkemotoroptimalisering). Dette vil gi langvarige resultater, og trafikken drives «gratis» til siden din. Ulempen er at SEO krever tålmodighet og en del arbeid.
Ønsker du økt synlighet i Google «over natten», er Google Ads nyttig. Men det koster altså penger. I tillegg er det viktig at annonsen din er av god kvalitet og at den er relevant. Dette blir altså vektlagt av Google selv om det er snakk om en annonse.
Mange ønsker derfor Google Ads hjelp, slik at de kan lage gode og relevante annonser Google fremhever mest mulig. Jo høyere kvalitetsscore (Quality Score) annonsen din får, jo mer synlig vil annonsen bli.
Hvordan lage en annonse i Google Ads?
Siden kvaliteten og relevansen på annonsen din har mye å si for synlighet i Google, er det viktig å lage en god annonse.
Med relevans mener vi at annonsen skal være relevant i forhold til landingssiden den linker til. Med kvalitet mener vi at annonsen har god CTR (clickthrough rate), noe som betyr at målgruppen faktisk klikker på den.
Skal du lage en god annonse bør du altså sørge for at målgruppen finner annonsen interessant. Landingssiden de kommer til må også være av høy kvalitet, og ha relevans for annonseteksten. Søkeordene bør velges basert på hva målgruppen søker på.
Det er også viktig å lage en god annonsetekst. Det finnes heldigvis mange gode tips til hvordan du kan lage en annonse som faktisk vekker målgruppens interesse. Les gjerne våre beste tips for deg som skal lage annonser.
Hvorfor få Google Ads hjelp?
Er du usikker på hvordan du skal lykkes med Google Ads? Hjelp til å lage annonser kan i mange tilfeller være nyttig. Det er også mulig å få hjelp med administrering av annonsekontoen din hos Google, dersom du synes det hele virker litt forvirrende.
Dersom du får hjelp med Google Ads, kan du heller fokusere på andre arbeidsoppgaver som er viktige. I mellomtiden kan noen mer erfaring innen markedsføring ta seg av ting som søkeordsanalyser, annonsetekst og lignende.
Google Ads pris
Hva koster egentlig annonser i Google? Her er det vanskelig å komme med et konkret priseksempel, siden prisen i stor grad kan bestemmes selv. Bedrifter som vil ha annonser i Google kan nemlig angi nøyaktig hvor mye de ønsker å betale for annonsene sine.
Du kan derfor få full kontroll på kostnadene dine. Før annonsen publiseres, vil du angi et budsjett i annonseadministrasjonen. Dette er for eksempel det høyeste beløpet du ønsker å betale per klikk på annonsen.
Hvorvidt din annonse vises for spesifikke søkeord, vil være avhengig av hva konkurrentene dine byr på det samme søkeordet. Det kan med andre ord være lurt å by på andre søkeord enn de mest populære, dersom budsjettet ditt er begrenset.
Samtidig er det ikke slik at du utelukkende kan kjøpe deg til en god plassering i Google. Kvaliteten har som sagt også mye å si. Ved å få en bedre Quality Score på annonsen din enn hva konkurrentene har, kan du oppnå mer eksponering av annonsen.
Usikker på Google Ads? Motta hjelp!
Mange bedrifter er usikre på hvordan de kommer i gang med Google Ads. Hjelp med annonseadministrasjon eller -produksjon kan derfor være nyttig i mange tilfeller.
Din Annonse lager Google-annonser for bedrifter, og kan også ta hånd om annonsekontoen. Vi kan kort og godt gjøre hele jobben for deg, mens du fokuserer på andre ting.
Kontakt oss i dag om du ønsker hjelp med Google Ads!