Google annonsering

Google annonsering har blitt ett av de viktigste markedsføringsverktøyene for både norske og utenlandske bedrifter. Ved hjelp av denne annonseformen kan bedriften oppnå økt synlighet på rekordtid. Men det har sin pris.

Vi skal her se nærmere på hva Google annonsering er, og se nærmere på fordelene og ulempene tilknyttet annonseringsmetoden. Er dette en markedsføringsmetode bedriften din bør ta i bruk, eller ikke?

Hva er Google annonsering?

Hva er Google Ads?

Google annonsering kalles gjerne også for «Google Ads», og handler om at man betaler for en gunstig plassering i søkemotoren. For de fleste bedrifter er det ønskelig med god ranking i søkemotoren, og dette kan oppnås med betalt plassering i Google.

I praksis betaler du da Google for å vise nettsiden din når brukerne søker på spesifikke søkeord. Dersom du søker på et produkt i Google, vil du som regel se mange treff øverst i søkemotoren som er merket med «Annonse». Dette er Google Ads.

Under Google annonsering vil du se de organiske søketreffene. Dette er nettsider med naturlig god ranking i søkemotoren, som ikke betaler for å havne høyt i Google.

Mann ser etter info: Hvorfor velge Google annonsering?

Hvorfor er Google annonsering gunstig?

Google er den mest brukte søkemotoren i verden, og for rundt 90 % av oss starter kjøpsprosessen med et søk her. Skal man for eksempel kjøpe ny bil eller laptop, er det greit å orientere seg om alternative produkter, priser og lignende før man bestemmer seg.

Dersom bedriftens nettside havner blant de øverste treffene, øker sjansen betraktelig for at potensielle kunder handler hos deg. Selger du for eksempel en spesifikk laptop-modell og betaler Google for ranking på relevante søkeord, vil kunder lettere finne bedriften din.

Med Google annonsering kan du sørge for økt synlighet i søketrefflisten (SERP) med en gang – mot betaling. Dette betyr at du kan oppnå synlighet uten å måtte jobbe med søkemotoroptimalisering, noe som kan være tidkrevende.

Slik fungerer Google annonsering

Hvordan fungerer Google Ads?

Google annonsering fungerer ved at man byr på spesifikke søkeord eller «keywords». Hvis en bruker søker på dette ordet i søkemotoren til Google, vil annonsen din kunne vises. Antallet personer som har fått opp (trigget) annonsen, vil vises i form av «impressions».

Dersom noen klikker seg inn på Google-annonsen din, vil dette føre til at du blir belastet med det klikket kostet.

Mann jobber med Google annonsering

Hvordan lage annonser via en Google-konto?

Dersom bedriften din ønsker å komme i gang med Google annonsering, må du først opprette en Google-konto. Du trenger egen e-postadresse tilknyttet denne kontoen, samt en URL-adresse for bedriften din (egen nettside).

Har ikke bedriften egen nettside, kan du likevel dra nytte av Google annonsering gjennom Googles Smart-kampanjer.

Så snart du er logget inn på bedriftskontoen din i Google, kan du sette i gang med å lage kampanjer og annonser: 

 

  1. Velg et kampanjenavn
  2. Angi nettverk
  3. I hvilke geografiske områder ønsker bedriften din synlighet?
  4. Oppgi språk
  5. Angi et budsjett
  6. Velg en strategi for budgivning (f.eks. CPA, ROAS, CPC etc.)
  7. Velg et publikum (f.eks. remarketing eller in-market)
  8. Ekstra valg og utvidelser (f.eks. bilde, snippets, pris eller telefonnummer til annonsen)
  9. Valg av annonserotasjon
  10. Valg av søkeord du ønsker å rangere for
  11. Velg grad av samsvar mellom valgt søkeord og brukernes søkeord (f.eks. eksakt samsvar)
  12. Utarbeid en annonsetekst
Mann forklarer hva Google annonsering koster

Hva koster Google annonsering?

Kostnaden for Google annonsering vil variere basert på hvilket maksimumsbeløp du har på budet ditt. Samtidig vil det ha noe å si hvor mange andre bedrifter som ønsker å ranke på samme søkeord.

Hver eneste gang din Google Ads blir vist, deltar du i en auksjon. Dette er grunnen til at man på forhånd må fastslå et budsjett for alle kampanjer, og by på ulike søkeord. Her bestemmer du enklere forklart hvor mye du ønsker å betale per klikk.

La oss si at du setter et maksimalt bud på 6,00 kroner. Da vil Google kun vise annonsen dersom ingen andre har bydd over deg, dersom vi tar utgangspunkt i at øvrige faktorer er like. Om alle konkurrentene har bydd mindre enn deg, havner din annonse øverst i SERP.

Du vil uansett ikke måtte betale mer enn hva som er nødvendig for å utkonkurrere de andre. Har du bydd 6,00 kroner og konkurrenten byr 5,00 kroner, vil du kun betale 5,01 kroner per klikk. Prisen vil med andre ord variere etter både konkurranse og budsjett.

To menn håndhilser: Kan man kjøpe seg til god plassering i Google kun basert på penger?

Kan de rikeste bedriftene kjøpe seg til topprangering i Google?

Nei, dette trenger du ikke å bekymre deg for. Budsjett vil naturligvis ha noe å si, men kvalitetsscore (Quality Score) er også avgjørende. Dersom Google kun hadde latt høystbydende få topplassering, kunne dette gått på bekostning av treffsikkerhet.

Det viktigste for Google er å vise relevante treff av høyest mulig kvalitet til brukerne sine. Alle nettsider vil derfor få en kvalitetsscore, og denne forteller noe om nettsidens relevans. Har siden relevante søkeord, og samsvarer innholdet med annonseteksten?

Formelen som avgjør hvor god ranking annonsen din får i Google, er derfor som følger:

Quality Score x bud = Ad Rank

Tre personer ser på treff i søkemotoren: Slik lykkes du med Google annonsering

Når er SEO bedre enn Google annonsering?

Google annonsering kan være et godt valg dersom du har budsjettet til det og samtidig kan vise til kvalitetsinnhold (med tanke på Ad Rank). Ønsker du synlighet raskt, og ønsker tilpasset og relevant trafikk, er Google Ads ypperlig.

Med Google annonserong kan man ofte oppnå en bedre konverteringsrate, siden treffsikkerheten generelt sett er høy.

Søkemotoroptimalisering (SEO) kan imidlertid også være gunstig, og er et enda bedre valg for enkelte bedrifter. Med SEO kan man oppnå bedre ranking i Google gjennom ulike SEO-metoder, og tiltrekke organisk (ubetalt) trafikk til nettstedet.

Med SEO vil kostnaden avhenge av arbeidsvolum, og kan derfor variere mye. Men du slipper å betale for trafikk og klikk, slik du må ved Google annonsering. SEO er også mer bærekraftig, siden det gir resultater over lang tid, også etter at man slutter med SEO-arbeid.

Få hjelp med Google annonsering

Motta hjelp med Google annonsering eller SEO

Google annonsering er en form for markedsføring som handler om at bedriften betaler for plassering i Googles søkemotor. Ønsker du å ranke på spesifikke søkeord med rask virkning, er Google Ads midt i blinken. SEO er også veldig effektivt, og kan sikre organisk trafikk.

Enten du ønsker å sette i gang med SEO eller Google annonsering, kan det være vanskelig å vite hvor du skal begynne. Vi i Din Annonse har lang erfaring på begge områder, og kan ta oss av hele prosessen for deg.

Vi kan ta oss av administrering av annonsekontoen din, eller kun lage selve annonsene (om du har kontroll på resten selv).

Kontakt oss i dag, og få hjelp til bedre rangering i Google!