Hva betyr CPM?

Hva betyr CPM? CPM er en forkortelse som står for «Cost Per Mille», eller som vi på norsk ville sagt – «pris per tusende visninger». Dette uttrykket er ofte relevant i markedsføringssammenheng der man ønsker å oppnå økt merkevarebevissthet.

CPM er et resultatmål, og finnes nærmest overalt i annonse-verdenen. Du kan for eksempel ha bruk for å regne ut CPM enten du skal ha annonser i Google eller på Facebook, Instagram eller TikTok.

CPM kan også være en prismodell, og da innebærer det at du kan oppgi en ønsket pris per 1 000 visninger på forhånd.

Hva betyr CPM?

Hva er forskjellen på CPM, CPC og CPA?

Foruten CPM, finner vi også andre populære prismodeller – som for eksempel CPC (Cost Per Click) og CPA (Cost Per Action), som angir hvor mye du betaler per klikk eller konvertering.

Når kan du ha bruk for hvilken prismodell? Dette vil i stor grad avhenge av hva som er formålet ditt med markedsføringen. CPM kan være veldig nyttig når bedriften din ønsker eksponering av merkevaren overfor en større målgruppe.

Med CPC betaler du derimot per klikk på annonsen din, noe som er nyttig når du ønsker å drive mest mulig trafikk til nettstedet ditt.

CPA kan være nyttig når bedriftens fremste mål er å oppnå salg eller konverteringer. Foruten salg, kan oppringninger, innsendelse av kontaktskjema eller lignende være aktuelle konverteringer.

Person gjør research på nett: Hva betyr CPM?

CPM kalkulator | Hvordan regne ut CPM?

Dersom du ønsker å regne ut hva kostnaden er per tusen visninger, er dette et relativt enkelt regnestykke. Du kan enkelt ta i bruk kalkulatoren på mobilen din eller lignende, der du plotter inn relevante tall i følgende CPM-formel: 

CPM = (Kostnad x 1 000) / antall visninger

Hvis du for eksempel har brukt 1 500 kroner på kampanjen din og annonsen blir vist 30 000 ganger, er CPM på 50 kroner per tusen visninger. (1 500 kr x 1 000) / 30 000 visninger = 50.

Tre personer leser artikkelen «Hva betyr CPM» på PC

Når er CPM relevant?

CPM kan være veldig nyttig i situasjoner der du ønsker å sammenligne hvor effektive forskjellige markedsføringsstrategier er. De fleste bedrifter som markedsfører har et ønske om å oppnå så høy avkastning som mulig for pengene de investerer i annonser.

Det kan også være greit å se på CPM hvis du vil skaffe deg oversikt over hvor mye du betaler for en spesifikk kampanje.

Mange synes også det er praktisk med CPM som prismodell siden det er mulig å oppgi det maksimale antallet ganger man vil at en enkeltperson skal kunne se annonsen.

Begrens antall visninger per person, slik at du ikke trenger å betale for forbrukere som åpenbart ikke lar seg konvertere av annonsen uansett.

Sjekkliste: Hva betyr CPM, og hvordan lykkes med det?

Slik lykkes du med annonsering

Enten du skal ha CPM-annonser eller velger andre løsninger, er du avhengig av å ha gode annonser som er skreddersydd for målgruppen. Det å skrive en god annonse er ofte lettere sagt enn gjort, siden du skal ta hensyn til både språk, lengde, bilder og andre faktorer.

Det er også viktig å tenke over hvilken plattform som egner seg best for annonsering. Hvor kan du best nå ut til målgruppen din? For noen vil Facebook være den beste plattformen, mens for andre er Google eller LinkedIn best.

Hvabetyr CPM for din bedrift? Vi hjelper deg med å lykkes!

Motta hjelp med CPM-annonsering

Hva betyr CPM? Forkortelsen står for «Cost Per Mille», noe som enkelt og greit betyr «kostnad per tusende visning» i markedsføringssammenheng.

CPM som prismodell innebærer at du kan bestemme pris per tusende visning, noe som  er effektivt når du ønsker å oppnå økt merkevarebevissthet. Dersom du ønsker hjelp med å oppnå en god CPM, er du avhengig av å ha gode annonser som appellerer til målgruppen.

Din Annonse hjelper deg med annonsetekst, og kan også ta seg av administrering av annonsekontoer fra A til Å. Kontakt oss i dag, og få hjelp raskt og effektivt!