Hva er programmatisk annonsering?
Hva er programmatisk annonsering, egentlig? Mange bedrifter har de siste årene fått øynene opp for denne smarte og kostnadseffektive annonseringsmetoden. Med programmatiske annonser kan man effektivt nå ut til en forhåndsdefinert målgruppe.
I denne guiden skal vi forklare litt nærmere hva programmatisk annonsering er, hvordan det fungerer og hvilke fordeler det har.
Programmatisk annonsering |Definisjon
Hva er programmatisk annonsering? Kort fortalt er dette en annonseringsmetode som innebærer at du betaler for visninger eller annonseplass rettet mot en viss målgruppe. Kjøpet foregår på tvers av flere plattformer/medier.
Med programmatisk annonsering vil du altså ikke kjøpe visninger hos en bestemt medieplattform (slik du vanligvis gjør). Istedenfor betaler du for å nå ut til en forhåndsbestemt målgruppe gjennom flere medier.
Hvordan virker programmatisk annonsering i praksis?
Det kan være litt vrient å forstå seg på annonseformatet i starten, men du kommer fort inn i det. For hva er mekanikken bak programmatisk annonsering? Enkelt forklart er det snakk om en automatisk sanntidsprosess.
Siden du byr hos en børs i sanntid, omtales prosessen ofte som Real Time Bidding eller RTB. Du vil legge inn bud, og disse gjenspeiler hvor mye du maksimalt ønsker å betale for hver visning.
Den aktuelle publisisten vil så vise annonser fra den som har bydd høyest for annonseplass. Samtidig vil ikke annonsen bli vist til andre enn de som passer inn i kriteriene til budgiver. Om alle kriteriene matcher, kan målgruppen se annonsen.
Visningen av annonsen foregår i sanntid, og selve annonsekjøpet blir automatisk fullført.
Hva er fordelene ved programmatisk annonsering?
Det er flere fordeler ved å ta i bruk programmatisk annonsering. Noen har et økonomisk motiv, siden programmatisk annonsering i noen tilfeller kan være mer lønnsomt. Men dette er ikke den største fordelen.
Så, hva er programmatisk annonsering godt for? Annonseringsmetoden er svært gunstig når du ønsker å oppnå mer treffsikkerhet innen markedsføringen din. Du betaler kun for visninger til målgruppen, og slipper dermed å betale for visninger utenfor målgruppen.
Med tradisjonell annonsering er det ofte en viss fare for at du betaler for visninger til folk som ikke er en del av kjernemålgruppen din. Med treffsikker markedsføring kan du også oppnå høyere Return on Payment (RTP).
Ulike former for programmatisk annonsering
Det er ulike former for programmatisk annonsering. Her kan vi blant annet nevne audience targeting og retargeting, men markedsføringsmetoden egnes også for øvrig prospektering.
- Retargeting: Nå ut til forbrukere som har besøkt nettsiden din før
- Audience targeting: Nå ut til forbrukere basert på bosted, atferd eller lignende
- Øvrig prospektering: Nå ut til forbrukerne basert på yrkestittel, utdannelse eller andre faktorer
- Eventbasert: Nå ut til forbrukere i forbindelse med spesielle eventer eller årstider
Det er altså mange muligheter for å nå ut til en målgruppe, og du kan selv avgjøre hvilke faktorer som skal vektlegges.
Hvordan lage annonse til programmatisk annonsering?
Før du kan sette i gang med programmatisk annonsering, er det viktig å ha en god annonse som kan vises til forbrukerne. Her gjelder det å lage en skreddersydd annonse som treffer din spesifikke målgruppe.
Du bør vektlegge at både tekst og eventuelle illustrasjoner fanger målgruppens oppmerksomhet, og at innholdet er av høy kvalitet. Se gjerne nærmere på vår guide om hvordan du lager en god annonsetekst.
Motta hjelp med programmatiske annonser
Hva er programmatisk annonsering? Denne annonseringsmetoden handler om å by på annonsevisninger på tvers av medier rettet mot en spesifikk målgruppe. Du kan derfor sørge for å kun betale for visninger til målgruppen, noe som kan være lønnsomt og praktisk.
Dersom du vil komme i gang med automatisk annonsering, kan Din Annonse geleide deg gjennom prosessen fra A til Å. Vi tar oss av alt fra å lage annonsen til å administrere prosessen med budgivning og lignende.
Programmatiske annonser gjør det enklere for deg å lykke med målrettet markedsføring, og bør være en del av markedsføringsstrategien din.
Kontakt oss i dag om du ønsker hjelp!