Hvordan skrive en annonse?

Hvordan kan du skrive en annonse som både engasjerer og konverterer målgruppen din? Annonser er blant de mest populære formene for markedsføring, og de fleste av oss treffer på annonser både på sosiale medier og i aviser daglig.

Det finnes til og med annonser i søkemotorer som Google, og på nettsidene til favorittbloggerne dine. Med en annonse kan du sørge for at potensielle kunder fatter interesse for produkter og tjenester du selger.

Det er imidlertid ikke likegyldig hvordan annonsen ser ut. Hvordan skrive en annonse som faktisk har effekt? Dette skal vi nå se nærmere på.

mann jobber med å skrive en annonse på plakat

Hvordan skrive en god salgsannonse?

Skal du skrive en annonse, er det viktig at du vet hvem du skriver for. Samtidig er det helt avgjørende at du ordlegger deg på en mest mulig effektiv måte. Sjekk gjerne våre annonseringstips om du er usikker.

Hvordan skrive en annonse som faktisk appellerer til mottakerne? Mange av dagens annonser blir ignorert, rett og slett fordi de bare oppleves som irriterende reklame. Derfor er det viktig at annonsen vises til riktig mottaker til riktig tid, med det riktige innholdet.

forstørrelsesglass ser etter målgruppe - hvordan skrive en annonse?

Kartlegg målgruppen din

Det aller første du bør gjøre om du skal skrive en annonse, er å vite nøyaktig hvem du henvender deg til. Du bør på forhånd definere hvem som tilhører målgruppen din, med tanke på faktorer som alder, utdanningsnivå, bosted, interesser og lignende.

Ulike målgrupper vil naturligvis kunne ha vidt ulike syn på hva som er interessant eller ikke. Vet du ikke hvem annonsen skal appellere til, er det vanskelig å lykkes med markedsføringen.

Hvordan samarbeide om å skrive en annonse?

Ha et klart mål for annonsen

Hvordan skrive en annonse som konverterer? Det kanskje viktigste er at du har et klart formål med annonsen. Skal for eksempel annonsen bidra til at målgruppen kjøper et produkt, registrerer seg eller laster noe ned?

Avhengig av hva som er ditt mål med annonsen, bør du lage en CTA (Call to Action) som gjenspeiler dette. En CTA skal oppfordre til handling, enten det er å laste ned, kjøpe eller utforske noe. Med en god CTA kan du øke sjansen for konvertering betraktelig.

Mann lager reklametekst – hvordan skrive en annonse?

Ikke vær for selgende

Det finnes mange fallgruver når man skal lage annonser. Én av de vanligste tabbene, er at annonsen blir for «selgende». Forbrukerne gjennomskuer fort om en annonse bærer preg av overdrivelser og usanne påstander.

Er du for selgende i språket kan dette fort ha motsatt effekt enn hva du kanskje tror. Skap troverdighet ved å veie ordene dine nøye. Ingen ønsker å klikke seg inn på en annonse med hundre utropstegn.

Hvordan skrive en annonse som engasjerer målgruppen?

Sørg for et godt språk (korrekturles!)

Mange skriver annonser i en fei, og publiserer den uten å ha gått gjennom innholdet. Er du usikker på hvordan du kan skrive en annonse som ikke ser amatørmessig ut? Mange overvurderer egne skriveferdigheter, og det er ikke uvanlig å slite med rettskriving.

Det kan derfor lønne seg å la noen se over annonseteksten før eventuell publisering. På den måten kan du unngå at annonsen publiseres med skrivefeil eller grammatikkfeil.

Dine potensielle kunder vil neppe oppfatte bedriften som seriøs dersom annonsene er fulle av skrivefeil. Det kan også være vanskeligere for mottakerne å tolke budskapet, dersom innholdet er formulert på en dårlig måte.

Publiser reklame på datamaskin – hvordan skrive en annonse?

Tilpasset annonseformat

Det finnes utallige plattformer som egner seg for publisering av annonser, inkludert Facebook, Google, Instagram, nettaviser, blogger og LinkedIn. Hvordan skrive en annonse som er tilpasset plattformen den skal publiseres på?

Ta hensyn til plattformens annonseformat, og hva slags annonse det er snakk om. En annonseplattform gir deg ofte rom for et veldig begrenset antall ord i annonsene dine, noe du bør ta hensyn til. Det er derfor viktig å velge ordene sine med omhu.

Med Google Ads har du for eksempel ikke plass til mer enn kanskje 50 eller 60 karakterer (altså tegn – ikke ord) i tittelen, mens selve beskrivelsen ikke er på mer enn ca. 150 karakterer. Her gjelder det å få den viktigste informasjonen frem med få ord.

Tenk også over hvorvidt du ønsker en ren tekstannonse, eller om du skal kombinere tekst og bilde eller video. Mulighetene er mange!

hvordan skrive en annonse?

Få hjelp med å skrive din annonse

Hvordan skrive en annonse som faktisk konverterer og appellerer? Dette kan være lettere sagt enn gjort, og mange ender opp med middelmådige annonsetekster. Det er viktig at du vet hvem målgruppen er, og at teksten tilpasses mottaker og plattform.

Vi i Din Annonse har lang erfaring med utarbeidelse av annonsetekst, og lager gjerne annonsen for deg. Vi kan også bistå med korrektur eller forbedring av en annonsetekst du allerede har laget.

Vi sørger for at annonsen din tilpasses målgruppen, og at den skrives i henhold til målsetningene dine. Samtidig sørger vi for at annonsen er tilpasset plattformen den skal publiseres på.

Kontakt oss i dag – vi hjelper deg med å forme annonsetekst og kan også administrere annonsekontoen din for deg!