Hvordan skrive en god annonse?
En god annonse er som regel det bedriften din trenger for å nå ut til flest mulig kunder med et budskap, og samtidig oppnå konverteringer. Det er imidlertid mange ting som skal klaffe for at en annonse skal bli virkelig god. Så, hvordan skrive en god annonse?
Vi har samlet de beste tipsene for hvordan man kan skrive en god annonse som treffer målgruppen. Her er både planlegging, ordvalg og kortfattethet være viktige nøkkelord å ha i bakhodet.
Slik går du frem for å skrive en god annonse
Det å skrive en virkelig god annonse kan være utfordrende. Det finnes mange fallgruver, og om du ikke holder tunga rett i munnen kan annonsen fremstå som både påtrengende og overdreven.
Enten du planlegger annonsering på nett eller i trykte medier, er en annonse av høy kvalitet helt avgjørende. Vi skal her gi deg syv tips for hvordan du kan skrive en god annonse!
1. Hva er formålet med annonsen?
Før du setter i gang med å skrive en annonse, er det viktig at du finner ut hva som er målet med den. Hva nøyaktig ønsker bedriften å oppnå med annonsen? Dette kan for eksempel være økt merkevarebevissthet, salg eller andre konverteringer.
Så snart man har et klart bilde foran seg av hva målet med annonsen er, blir det lettere å lage en annonsetekst som underbygger målet. Uten å vite formålet med annonsen, er det fort gjort å lage en annonse som drar i flere retninger.
2. Gjør en målgruppeanalyse
På samme måte som at det er viktig å vite hvorfor du lager en annonse, er det viktig å vite hvem annonsen skal nå ut til. Med andre ord: Hvem er målgruppen for annonsen?
Skal du for eksempel selge produkter for små barn, er sannsynligvis målgruppen din småbarnsforeldre. Målgruppen kan defineres basert på faktorer som demografi, psykografi og geografi. Vi kan for eksempel nevne alder, bosted, interesser og utdanning.
3. Fokuser på fordelene produktet eller tjenesten kan gi målgruppen
Hvordan skrive en god annonse som fenger målgruppen? Det kanskje viktigste er å belyse hva slags utfordringer produktet eller tjenesten kan løse for målgruppen.
Ved å fremheve de unike fordelene ved produktet ditt, vil dette i seg selv kunne vekke kjøpelysten hos målgruppen.
4. Unngå det velkjente «reklamespråket»
En god annonse er både overbevisende, troverdig og utstråler at bedriften bak er profesjonell. Derfor er det viktig å unngå et typisk «reklamespråk». Dette er noe mange glemmer når de skal lage annonser.
Dersom en annonse er full av overdrevne lovord, utropstegn, sterke farger og lignende, vil målgruppen neppe få mer kjøpelyst. Dette er noe de fleste forbinder med reklame, og de fleste av oss blir ikke begeistret.
5. Si det med få ord
Hvordan skrive en god annonse med tanke på lengde? Ulike annonseplattformer og -formater setter gjerne ulike krav til annonsens lengde. Men i de fleste tilfeller er en annonsetekst forholdsvis kort.
Det er derfor viktig at du får sagt alt det viktigste om produktet eller tjenesten med relativt få ord. Unngå unødvendig lange formuleringer. I mange tilfeller kan man kutte flere ord fra en setning uten at meningen går tapt.
6. Vær nøye med ordvalget
Hvordan skrive en god annonse med tanke på ordbruk? Her finnes det mange gode tips. Det kan for eksempel være lurt å bruke positive ord, eller såkalte «plussord», fremfor minusord. Dette er ord som skaper en positiv assosiasjon hos mottakeren, som «vakker» eller «bra».
Bruk også aktive istedenfor passive verb, slik at teksten blir mer levende og spennende. Et eksempel er å skrive «når du reiser på ferie» fremfor «når du er på ferie». Dette er et enkelt grep som kan bidra til at en annonse blir bedre.
7. Pass på at annonseteksten samsvarer med landingssiden
Når du skal skrive en god annonsetekst bør du også ta hensyn til at annonseteksten samsvarer og er relevant for landingssiden. Det er irriterende å klikke seg inn på en interessant annonse for så å havne på en side som handler om andre ting.
Husk også på at dersom du for eksempel lager en Google Ads-annonsetekst, vil relevansen og kvaliteten på annonsen kunne påvirke kvalitetsscoren din. Google tar hensyn både til relevans og kvalitet når de skal avgjøre hvor godt annonsen skal ranke i søkemotoren.
Du kan altså ikke utelukkende betale deg til en god Google-plassering. Relevans og kvalitet er fortsatt superviktig!
Få hjelp med å skrive en god annonse
Det å skrive en god annonse kan være vanskelig. Skal du faktisk nå ut til målgruppen, er det viktig at annonsen er både relevant, kortfattet, pålitelig og tilpasset mottakerne. I tillegg er det viktig at du får fremhevet unike fordeler ved tjenesten eller produktet.
Dersom du synes det er vanskelig å skrive en god annonse, kan du kontakte oss i Din Annonse. Vi har lang erfaring med å lage annonser som er skreddersydd for ulike målgrupper.
Vi setter oss godt inn i tjenestene eller produktene dine, og sørger for at fordelene ved disse formidles til målgruppen på en effektiv måte. Få hjelp, enten du trenger annonsetekst til Google Ads, bannerannonser eller annonser på sosiale medier.
Kontakt oss i dag for skrivehjelp!