Instagram annonsering
Instagram annonsering har blitt svært populært de siste årene, og innebærer at annonsen din vises i feeden på Instagram. Du kan også få annonsen vist i Instagram Stories, om du ønsker det. Mulighetene er mange, og du kan nå ut til en hvilken som helst målgruppe.
Bare i Norge er det omkring 2,5 millioner brukere som har en brukerprofil på Instagram. På verdensbasis har mer enn 1 milliard mennesker Instagram. Det betyr at den Facebook-eide plattformen lar deg nå ut til et stort antall potensielle kunder. Men hvordan lykkes?
Slik lager du gode Instagram Ads
Skal du lykkes med Instagram annonsering er det viktig å investere tid i annonsene du lager. De skal skreddersys for et spesifikt publikum, slik at annonsen får mest mulig påvirkningskraft og effekt. Dette gjelder for øvrig alle annonser, inkludert Google Ads.
Instagram annonsering blir alltid mest vellykket dersom de som ser annonsen engasjerer seg i innholdet. Instagram er først og fremst en bildedelingsplattform, men også teksten du har til annonsen er avgjørende.
Ha alltid et formål med din Instagram annonsering, enten det er å selge et produkt, øke merkevarebevisstheten eller noe annet. Her er våre beste tips for en best mulig annonse på Instagram:
- Ha fokus på visuelle virkemidler i bilder eller videosnutter
- Ha relevant tekst til bilde- eller videoannonsen
- Vær kortfattet og relevant når det kommer til tekst (husk en engasjerende oppfordring til handling / Call to Action (CTA))
- Bruk undertekst til eventuelle videoannonser (ikke alle har lyden på når de scroller gjennom Instagram)
- Ha et klart formål med annonsen
- Fremhev fordelene ved produktet
- Snakk til målgruppen
- Spor effekten av annonsen og gjør nødvendige tilpasninger underveis
- Sørg for å dele Instagram-annonsen til riktig tidspunkt
- Bruk et engasjerende og godt språk i annonsen
Hvordan sette i gang med Instagram annonsering?
Dersom du ikke har mye erfaring med Instagram annonsering fra før, kan det kanskje føles litt forvirrende å skulle sette i gang. Det er mange faktorer som skal tas hensyn til.
Det første du må gjøre om du skal kunne sette i gang med Instagram annonsering, er å opprette en bedriftsside hos Facebook. Det er Facebook som eier Instagram, og gjennom Facebook for Business kan du administrere annonser både på Facebook og Instagram.
Du må for øvrig også ha en Instagram-konto til bedriften din, noe som er raskt gjort å opprette. Knytt deretter Instagram-kontoen din opp mot Annonseadministrasjon. Her må du også velge formål og målsetninger med annonseringen din.
Deretter går du frem på følgende måte:
- Velg «Annonseadministrasjon»
- Klikk på «Opprett»
- Angi målsetning der Instagram støttes som annonseplattform
- Klikk på «Fortsett»
- Legg inn detaljer for annonsen din
- Gå til «Manuelle plasseringer»
- Velg Instagram (PS! Velger du «Automatiske plasseringer» kan annonsen vises både på Instagram og Facebook)
- Klikk på «Fortsett»
- Fullfør annonsen ved å velge format, lenker og lignende.
Mange muligheter med annonseadministrasjon på Instagram
Annonseadministrasjon for Instagram eller Facebook byr på veldig mange spennende muligheter. Først og fremst er det nyttig å kunne velge nøyaktig hvem som skal se annonsene dine.
Du kan definere målgruppen din basert på mange faktorer. Her kan vi blant annet nevne alder, geografisk lokalitet, utdannelse, interesser og kjønn. Dette gjør det enklere for deg å nå ut til et publikum som faktisk interesserer seg for det du reklamerer for i annonsen.
Du vil også kunne oppnå økt ROI (Return on Interest), der du får mye igjen for hver investerte krone som brukes på annonsering. Instagram annonsering treffer målgruppen din, og ikke alle utenfor. Det øker sjansen for konvertering betraktelig.
Instagram annonsering | Pris
Instagram annonsering koster penger, men det nøyaktige beløpet vil avhenge av en rekke ulike faktorer.
Istedenfor å tenke på det daglige budsjettet, kan det være nyttig å se nærmere på hvor mye det koster per nye kunde du skaffer gjennom Instagram annonsering. Dette kalles gjerne også for Cost per Acquisition (CPA).
CPA vil igjen avgjøres av tre ulike faktorer:
- CPM: Cost per mille (prisen du betaler per tusende visning av annonsen)
- CTR: Click-through rate (hvor stor andel av dem som eksponeres for annonsen klikker på den?)
- Konverteringsrate på bedriftens landingsside: Hvor mange av dem som klikker seg inn på annonsen konverterer?
CPA kan skrives om til følgende regnestykke: CPA = ((CPM/(1 000 * CTR)) * 100) / landingssidens konverteringsrate. For å få ned CPA må både CTR og konverteringsrate økes, samtidig som CPM reduseres.
Motta hjelp med Instagram annonsering
Dersom du ønsker å nå ut til målgruppen din når du skal promotere et produkt eller en tjeneste, er Instagram et ypperlig verktøy. Her kan du nå ut til et bredt publikum, og det er enkelt å velge nøyaktig hvem som skal kunne se annonsen.
Instagram annonsering blir mest vellykket når du tar deg tid til å lage en kreativ, velformulert og fengende annonse som appellerer til målgruppen. Du må også ha riktig timing og sørge for at produktet utfyller et behov hos målgruppen.
Dette kan bidra til at flere klikker på annonsen, og at en større andel av disse vil konvertere. Det vil igjen kunne påvirke kostnadene for Instagram annonsering i positiv retning. Mange synes imidlertid det er vanskelig å lage gode annonser.
Din Annonse har lang erfaring med Instagram annonsering, og gjør gjerne jobben for deg. Vi hjelper med administrasjon av annonsekontoen din om du ønsker det, og kan lage annonsene fra bunnen av. Appeller til målgruppen med skreddersydde annonser!