LinkedIn annonsering

LinkedIn annonsering er en av de mest undervurderte plattformene for markedsføring av produkter og tjenester. Har ikke du brukt SoMe-kanalen til markedsføring enda? Da er det på tide å sette i gang.

LinkedIn er ikke lenger bare en sosial plattform for personer som er på jakt etter ny jobb eller som ønsker faglig påfyll. Det er også en velegnet plattform for markedsføring, og da særlig for bedrifter som sikter seg inn mot B2B-markedet.

Skal du lykkes med LinkedIn annonsering er det imidlertid viktig å vite hvordan du skal gå frem. Da vil du også få mer igjen for hver krone som investeres i markedsføringen.

Hva er LinkedIn annonsering?

Hva er LinkedIn annonsering?

LinkedIn-annonsering kan beskrives som deling av betalte annonser på det sosiale mediet LinkedIn. Det finnes flere ulike annonseformater som kan benyttes, og du kan for eksempel lage annonser som vises på feeden til målgruppen din.

Det er også mulig å lage annonser som sendes i innboksen til en gruppe individer. Mulighetene er mange. Siden LinkedIn først og fremst er en plattform for profesjonelle på tvers av ulike bransjer, egner plattformen seg aller best til B2B-markedsføring.

Dersom målgruppen din er bedrifter eller profesjonelle, ligger alt til rette for at du kan nå ut til dem på LinkedIn.

LinkedIn annonsering er for B2B-bedrifter, hva Facebook eller Instagram annonsering er for B2C-bedrifter.

Sjekkliste for å lykkes med LinkedIn annonsering

Hvordan lage en god LinkedIn annonse?

For at LinkedIn annonsering skal ha best mulig effekt, er det avgjørende at annonsene er skreddersydd for det aktuelle publikummet ditt. Du må derfor definere målgruppen din på forhånd, slik at annonseinnholdet appellerer best mulig til mottakerne.

En god LinkedIn-annonse bør også utstråle troverdighet og profesjonalitet, samtidig som den fanger oppmerksomheten til målgruppen din.

Ellers er det et godt tips å være kortfattet. En annonse inneholder ikke mye tekst, og du er nødt til å fange oppmerksomheten til målgruppen på få ord. Fremhev fordelene potensielle kunder kan få ved å kjøpe produktet eller tjenesten.

Sørg for å belyse hvilke behov hos målgruppen som kan dekkes med det aktuelle produktet. Ellers er det viktig å ha en god CTA, altså Call to Action. Denne oppfordrer mottakeren til å utføre en handling. Unngå et typisk salgsspråk, da dette gjør annonsen mindre troverdig.

  • Ha målgruppen i bakhodet
  • Fokus på troverdighet og profesjonalitet
  • Vær kortfattet
  • Belys fordeler ved produktet/tjenesten, og hvilke behov som dekkes
  • Ha en god CTA
  • Unngå klassisk salgsspråk
Slik mestrer du LinkedIn annonsering

Hvordan sette i gang med LinkedIn annonsering?

Det å sette i gang med LinkedIn annonsering er forholdsvis enkelt, men det kan også være tidkrevende. Det er mulig å få hjelp til å administrere annonsekontoen dersom du er usikker på hvordan du skal gå frem.

Du kan også få hjelp til å lage selve annonsene, noe som kanskje er den aller mest tidkrevende faktoren ved LinkedIn annonsering.

For å sette i gang med LinkedIn annonsering må du først og fremst være innlogget på bedriftens LinkedIn-konto. Deretter gjør du som følger:

  1. Velg «Kampanjeadministrator»
  2. Klikk på «Lanser kampanje»
  3. Oppgi formålet med din LinkedIn annonsering (f.eks. økt salg eller besøkende på nettsiden)
  4. Definer målgruppen (dette kan baseres på alder, område, språk, kjønn, interesser, bransje, yrkestittel etc.)
  5. Velg et annonseformat (meldingsannonse, tekstannonse, bildeannonse, videoannonse etc.)
  6. Oppgi ditt annonsebudsjett
Mann klatrer på stige i søken etter informasjon om LinkedIn annonsering

Hva koster det å annonsere på LinkedIn?

Når du skal sette i gang med LinkedIn annonsering vil du hele tiden ha full kontroll over kostnadene dette medfører. Du kan oppgi et annonsebudsjett, slik at du kan føle deg trygg på at kostnadene ikke overstiger et fastsatt beløp.

Eksakt pris for LinkedIn annonsering kan imidlertid variere en god del, da mange faktorer vil spille inn. Både konkurranse, budsjett og andre faktorer kan være avgjørende.

Generelt sett er annonsering på LinkedIn dyrere enn annonsering på plattformer som Facebook eller Google. Det er relativt høy CPC (Cost per Click). CPC på LinkedIn ligger som regel på rundt 50 til 80 kroner. Du kan sette en maksimal CPC.

Dersom vi sammenligner med CPC på Facebook, som er på rundt 15 til 25 kroner, er det en markant forskjell. Dette kan imidlertid rettferdiggjøres på et vis, siden B2B-salg som regel kan føre til veldig gode inntekter.

Få hjelp med LinkedIn annonsering

Motta hjelp til vellykket LinkedIn annonsering

Dersom du driver med B2B-salg, er LinkedIn annonsering nesten et must. På LinkedIn kan du nå ut til mange beslutningstakere, og annonsene kan rettes mot din spesifikke målgruppe.

Skal du lykkes med LinkedIn annonsering er det imidlertid viktig med gode annonser og planlegging. Dette er noe vi i Din Annonse kan bistå med. Vi har lang erfaring på området, og hjelper deg gjerne med målrettede og engasjerende annonser.

Husk at vi også kan administrere annonsekontoen din hos LinkedIn dersom du ønsker det. Kontakt oss i dag om du lurer på noe!