Mobilannonsering
Mobil og annonsering går ofte hånd i hånd, siden en stor andel av alle annonser vises på nettopp mobile enheter. I dagens samfunn bruker de fleste av oss mobilen til daglig, blant annet til sosiale medier og Google. Med mobilvennlige annonser kan du nå ut til flere!
Er du usikker på hvordan du kommer i gang med mobilannonsering, eller hva konseptet går ut på? Da bør du lese videre. Her skal vi forklare deg alt du trenger å vite om mobil og annonsering, enten det er snakk om Google Ads eller annonser på Facebook!
Hva er mobilannonser?
En mobilannonse er en annonse som er skreddersydd for visning på mobile enheter som nettbrett og mobil. Husk at skjermen på en mobiltelefon i snitt er mye mindre enn skjermen på en desktop eller laptop. Dette betyr også at formatet på annonsen bør være annerledes.
Mobil og annonsering er likevel et bredt felt. Det finnes mange forskjellige plattformer som er tilrettelagt for annonser på mobil, og du kan som regel lage både bilde-, tekst- og videoannonser.
Mobilannonsering med Google Ads
Google Ads for mobil er et annonseformat som er spesielt tilpasset nettbrett og mobil. Dette annonseformatet er perfekt når du ønsker å nå ut til folk (målgruppen din) der de er. Siden mange søk i Google utføres fra mobil, er mobilannonser et godt valg.
Mobilannonser fra Google kan vises både i form av bildeannonser, tekstannonser, HTML5-annonser og app-markedsføring. Det finnes også responsive bannerannonser for apper.
Google gjør en samtidig obs på at nyere tekstannonser og kampanjer stort sett vil kunne vises på mobiler og nettbrett automatisk. Det er derfor stort sett ikke noe behov for å velge «mobilannonser» spesifikt.
Du kan imidlertid velge å utelukke at annonsen din skal vises på visse enheter. Ønsker du for eksempel at en annonse kun skal vises på mobil og nettbrett, og ikke PC? Da kan du velge en negativ bildejustering for enhetene du vil velge bort.
Mobil og annonsering hos Facebook
Facebook er en annen populær plattform som fokuserer på mobilvennlige annonser. SoMe-kanalen oppfordrer blant annet brukerne til å lage videoannonser, siden bevegelser vekker brukernes oppmerksomhet på mobile enheter.
Hos Facebook kan du velge mellom et stort antatt mobilvennlige annonseformater. Du kan få annonser i Facebook Stories, eller i selve feeden om du foretrekker det. Det finnes også alternativer som karusellannonser og lignende.
Pass også på at landingssiden er tilpasset mobil
En annonse fører som regel til en landingsside (når noen trykker på annonselenken), og også denne siden bør være tilpasset mobil. Dersom potensielle kunder havner på en nettside som har desktop-format, blir det med ett vanskelig å navigere fra mobil.
Sørg derfor for at du har landingssider som tilpasser seg skjermen til brukeren, enten vedkommende surfer fra nettbrett, mobil eller PC.
Ønsker du å bringe mobil og annonsering sammen? Motta hjelp!
Mobilannonsering handler om å lage annonser som kan vises på en mobil enhet. I dag er det slik at de fleste annonser man lager automatisk vil kunne vises fra alle enheter, noe som er et stort pluss.
Det er uansett viktig med mobilvennlige annonser, siden majoriteten av dagens brukere bruker mobil og nettbrett til sine daglige gjøremål. De fleste sjekker både sosiale medier og søkemotoren hver dag.
Dersom du ønsker hjelp med å lage annonser til mobil, kan Din Annonse hjelpe deg. Vi har lang erfaring med mobil og annonsering, og kan bistå med alt fra annonsetekst til annonseadministrering. Dermed kan du fokusere på andre viktige gjøremål.
Din Annonse sørger for at hver eneste annonse blir skreddersydd målgruppen til kunden. Kontakt oss i dag, og se hvor effektivt det kan være med mobilvennlige annonser!