MVA på annonsering
Er det MVA på annonsering? Mange bedrifter er usikre på hvilke regler som gjelder for skatter og avgifter i forbindelse med markedsføring. Dette er samtidig et tema som er viktig å ha kunnskap om.
Vi skal her se nærmere på MVA på annonsering. Finn ut hvilke regler som gjelder, og sørg for at markedsføringsprosessen blir gjennomført på riktig måte. Heldigvis er ikke reglene så kompliserte som du kanskje frykter!
Hva er merverdiavgift?
Merverdiavgift (MVA.) er avgift du som forbruker betaler på omtrent alle tjenester og produkter du kjøper. Men også om du driver en bedrift eller organisasjon, vil måtte forholde deg til mva.
For selskaper som betaler MVA. til staten, vil i praksis ikke avgiften være noen kostnad. Dette skyldes at bedriften din også kan kreve MVA. på varer og tjenester som selges til kunder (utgående merverdiavgift).
Dersom inngående merverdiavgift (MVA. du betaler til staten for produkter eller tjenester du kjøper til bedriften) overstiger utgående MVA., vil du få penger tilbake. Totalt sett vil derfor ikke MVA. utgjøre en kostnad for bedriften din.
Er det MVA på annonsering?
Ja, du må som regel betale inngående MVA for markedsføringstjenester og reklame som du kjøper dersom du driver en avgiftspliktig virksomhet.
En avgiftspliktig virksomhet kan betegnes som en virksomhet med omsetning som overstiger 50 000 kroner per år. I tillegg til dette skal det omsettes tjenester og/eller produkter mot vederlag, og omsetningen skjer i forbindelse med næringsvirksomhet.
I tillegg til dette, må omsetningen stamme fra MVA-pliktige ytelser. Dersom du oppfyller disse kravene, må du altså betale MVA på annonsering og andre markedsføringstjenester du kjøper.
Eksempel: MVA på annonsering via Facebook
Dersom du kjøper annonsetjenester på en plattform som Facebook, kan virksomheten din måtte betale MVA på annonsering. Ifølge Facebook selv, vil din plikt til å betale MVA avhenge av hvorvidt du kjøper annonsene i forretningsøyemed eller ikke.
Kjøper du for eksempel annonser til personlige formål, vil du ikke ha de samme pliktene som dersom annonsene kjøpes til bedrift.
Hvordan se påløpt MVA for Facebook-annonser?
Dersom du lurer på hvor mye du har betalt i MVA på annonsering hos Facebook, kan du finne dette på kvitteringen du mottok da du kjøpte annonsen. Denne kan du som regel finne under Annonseadministrasjon dersom du klikker deg inn på fakturaseksjonen.
Du kan deretter klikke deg inn på nedtrekksmenyen der transaksjonene vises, og velge den eksakte datoen du ønsker å sjekke. Du velger så den aktuelle transaksjonen, og holder musepilen over «Transaksjons-ID». Last ned kvitteringen.
På kvitteringen vil du kunne se hvor mye MVA på annonsering du har betalt. Dette kan stå oppført som «VAT».
Annonser er en viktig del av markedsføringsstrategien
Mange bedrifter synes det er nyttig å vie en del av markedsføringsbudsjettet til annonser. Det er kanskje MVA på annonsering, men dette er som nevnt ikke en kostnad siden du får pengene tilbake.
Med annonser kan bedriften nå ut til flere kunder, og på den måten oppnå flere konverteringer og salg. Dette kan altså være en lønnsom investering, gitt at du har annonser som faktisk er gode.
Les gjerne våre tips for hvordan du skriver en god annonse. Det er for eksempel viktig å lage annonser som er tilpasset målgruppen, og språket bør være presist og kortfattet.
Motta hjelp med annonser
MVA på annonsering er lurt å sette seg inn i, slik at du kan finne ut av de egentlige kostnadene for markedsføringstjenestene du benytter deg av.
Dersom du ønsker hjelp med annonsering, kan du bestille dette gjennom Din Annonse. Vi leverer skreddersydde annonser som er tilpasset din målgruppe, og kan også hjelpe med administrering av annonsekontoer.
Kontakt oss i dag for mer informasjon om annonser!