Native annonsering

Native annonsering skiller seg ut i mengden, og er ikke som annonser flest. Har du noen gang lest i en nettavis? Da har du kanskje klikket deg inn på en interessant sak som kunne minne om redaksjonelt stoff, men som i virkeligheten er en annonse.

Med native annonsering kan du engasjere målgruppen din og potensielt tiltrekke mye trafikk til nettsiden din. Er du heldig er innholdet spennende nok til at det også blir delt videre i sosiale medier eller lignende, slik at enda flere får øynene opp for merkevaren din.

Hva er native annonsering?

Hva er native annonsering?

Native annonsering er reklameinnhold som ligner på innholdet publikasjonen selv deler, og som derfor enklere vil treffe lesernes forventninger. Annonser som har dette formatet, kalles gjerne også for «native advertising», eller bare «native ads».

Annonsen matcher med andre ord det andre innholdet på nettsiden, med tanke på format, innhold og funksjonalitet. Rent praktisk betyr blant annet dette at annonsen vil ha samme font, spaltebredde og fargevalg som redaksjonens eget innhold.

Besøker du for eksempel nettaviser som VG.no eller Dagbladet, vil du kunne se annonser forkledd som redaksjonelt stoff. Siden innholdet er likt det øvrige innholdet, øker sjansen for at brukerne oppdager annonsen mens de blar på siden. Tradisjonelle annonser overses ofte.

Merk deg imidlertid at native annonsering ikke er ment å «lure» leserne til å tro at innholdet er redaksjonelt stoff. Alle native annonser skal tydelig merkes med «Annonse». Formålet er heller å lage utdypende annonser som faktisk appellerer til og engasjerer målgruppen.

Native annonsering vist på nettbrett

Fordeler med native annonser

Det finnes flere gode grunner til å sette i gang med native annonsering. Først og fremst kan markedsføringsmetoden raskt sørge for økt synlighet på internett, og du kan drive mye trafikk til siden din.

Med native annonser av god kvalitet, kan du føle deg trygg på at annonsene vil generere trafikk til siden din allerede fra dag én. De som leser annonsene kan også dele den videre, for eksempel på Facebook, dersom den er fengende nok.

Dersom forbrukere klikker seg inn på nettsiden din eller deler lenken til landingssiden, vil Google anse nettstedet ditt for å ha autoritet. På den måten kan du også få økt synlighet i Google. PS! Du kan også få økt synlighet i søkemotoren med Google annonser.

En annen klar fordel med native annonsering, er at annonsene ikke blir oversett like lett som tradisjonelle bannerannonser. Mange har en tendens til å nærmest automatisk overse vanlige annonser. Med likt format som øvrig innhold, øker interessen betraktelig.

Slik lykkes du med native annonsering

Hvordan lykkes med din native annonse?

Skal native annonsering ha tiltenkt effekt, er det viktig at du optimaliserer annonsen din mest mulig. Tenk først på hva slags tittel annonsen skal ha (dette vil tilsvare overskriftene du ser når du blar gjennom en nettavis eller lignende).

Tittelen bør vekke nysgjerrigheten hos målgruppen din, og hinte om verdifullt eller interessant innhold i artikkelen (selve annonsen). Tittelen kan gjerne være av typen «Derfor bør du…», «Fem grunner til at…» eller lignende. Pirr nysgjerrigheten.

Annonseteksten bør heller ikke være særlig «selgende», og produktet du ønsker å selge skal ikke være hovedfokus. Målet bør heller være å vekke tillitt hos leseren, for eksempel ved å dele informasjon eller nyttige tips.

Du skal selvsagt også presentere produktet eller tjenesten din, men dette bør flettes elegant inn i annonseteksten. Ikke forsøk å prakke produktene dine på leseren. Det anbefales å unngå det tradisjonelle «selgerspråket» når du driver med native annonsering.

 

  • Ha en tittel som pirrer nysgjerrigheten
  • Tilby informativt innhold som er til nytte for leseren
  • Vekk tillitt
  • Presenter produktet/tjenesten på en naturlig måte i teksten
  • Ikke bruk typisk salgsspråk
En som jobber med native annonsering på datamaskin

Hva koster native annonser?

Pris for native annonsering kan variere, og vil for eksempel avhenge av hvilken redaksjonell plattform som viser annonsen. Mange velger en prismodell basert på CPC (Cost Per Click), der du enkelt og greit betaler per klikk på annonsen.

Kostnader per klikk baserer seg på at du oppgir en høyeste pris per klikk i et bud. Dette er altså det meste du er villig til å betale per klikk på annonsen. I de fleste tilfeller betaler du ikke fullt så mye som du har oppgitt som maks CPC.

Annonsen din vil vises dersom bedriften din vinner redaksjonens auksjonsrunde, der det gjerne er mange bedrifter som ønsker annonseplass. Pris for native annonsering vil med andre ord kunne avhenge av både konkurranse, plattform og ditt budsjett.

Få hjelp med native annonsering

 

Motta hjelp med native annonsering

Native annonsering innebærer at annonsen din blir presentert i et redaksjonelt format, og dermed vekker mottakernes interesse. Annonsen kan potensielt generere mye trafikk på kort tid til bedriftens nettsted. Dette forutsetter imidlertid at annonsen er god.

Er du usikker på hvordan du lager en god annonse, eller hvordan annonsen administreres? Din Annonse hjelper deg med å lage skreddersydde native annonser fra bunnen av, som vil engasjere og vekke tillitt hos målgruppen din.

Kontakt oss i dag – enten du ønsker hjelp med annonsetekst eller administrering av annonsekonto. Vi gjør den tidkrevende markedsføringsjobben for deg!