Online annonsering
Online annonsering er en markedsføringsmetode som kan være gunstig når man ønsker å nå ut til en spesifikk målgruppe. Nettbaserte annonser kan enkelt målrettes, og det er som regel enkelt å tilpasse annonseringen til et gitt budsjett.
Dersom bedriften din enda ikke har testet ut online annonsering, anbefaler vi deg å lese gjennom denne guiden. Her skal vi forklare deg hvilke alternativer som finnes, hvilke kostnader som bør forventes, og hvordan du kommer i gang!
Hva er online annonsering?
Online annonsering er en fellesbetegnelse for ulike annonseringsmetoder som foregår på nett. Dette kan sees i motsetning til annonsering i trykte medier, som for eksempel kataloger eller papiraviser.
De siste årene har online annonsering i stor grad tatt over tronen som den foretrukne annonseringsmetoden. De fleste av oss er på nett til daglig, og derfor er internett et ypperlig sted for annonsering. Her kan du nå ut til «hvem som helst» på kort tid.
Ulike typer online annonsering
Online annonsering er et omfattende begrep, og kan brukes om annonsering i mange forskjellige plattformer og medier. Siden det finnes så mange valgmuligheter, finnes det også et alternativ som passer for akkurat din bedrift.
Vi skal her se nærmere på de mest vanlige plattformene for online annonsering. Finn ut hva som passer best for din markedsføring!
Facebook-annonser
Facebook er en populær plattform for online annonsering. Her kan du opprette og tilpasse annonser gjennom Facebook for Business, og du kan nå ut til en verden av mennesker. Facebook-annonser er spesielt velegnet når du vil nå ut til et spesifikt publikum.
Når du lager en Facebook-annonse kan du nemlig enkelt velge hvem nøyaktig som skal kunne se annonsen din. Facebook sitter på mye informasjon om brukerne, og du kan derfor rette annonser mot en målgruppe basert på blant annet:
- Kjønn
- Alder
- Interesser
- Utdanning
- Sivil status
- Geografisk bosted
LinkedIn-annonser
Annonser på LinkedIn er en annen populær form for online annonsering, og byr på mange av de samme mulighetene som Facebook. Forskjellen er at LinkedIn først og fremst fokuserer på profesjonelle, noe som gjør kanalen super for B2B-markedsføring.
Enten du ønsker å nå ut til arbeidstakere eller beslutningstakere i arbeidslivet, er LinkedIn et perfekt sted for annonsering. Du kan få annonser som vises i feeden, i private meldinger eller lignende.
Også her kan du enkelt velge ut en spesifikk målgruppe, for eksempel basert på utdanning, bransje eller stillingstittel.
Online annonsering i andre sosiale medier
Foruten Facebook og LinkedIn, er online annonsering også noe som passer fint i kanaler som Instagram, Snapchat og TikTok. For å nevne noen. De fleste sosiale medier gir gode muligheter for annonsering og annen markedsføring.
Hos noen er annonsene først og fremst i form av tekst, mens hos andre er video eller bilder mer vanlig. Hos de fleste kan du imidlertid velge en god blanding av både tekst, video og bilder.
Annonser på nett gjennom programmatisk annonsering
Programmatisk annonsering er en populær form for online annonsering. Denne markedsføringsmetoden handler om at man byr på annonseplasser eller visninger via automatisk budgivning (Real Time Bidding).
Fordelen med programmatisk annonsering er at du kun trenger å betale for annonsevisninger som matcher helt spesifikke kriterier. Programmatisk annonsering kan sikre deg annonseplass både i nettaviser og på andre plattformer.
Annonser i søkemotoren
Online annonsering er også noe som kan gjøres i søkemotorer som Google. Dette kalles også for søkemotormarkedsføring eller SEM, og kan for eksempel være i form av Google Ads.
Formålet med annonsering i Google er at man kan sørge for at bedriftens nettside blir mer synlig i søkemotoren. Du betaler enkelt og greit for en bedre plassering, og kan få nettsiden din øverst i søkeresultatene.
Du betaler for å rangere på spesielt utvalgte keywords som er relevante for bedriften din. Når potensielle kunder søker på disse ordene i Google, vil nettsiden din dukke opp som et alternativ. Uten Google Ads måtte de kanskje ha bladd lenge før nettsiden din kom til syne.
Hva koster online annonsering?
Prisen for online annonsering vil variere mye, og avhenger blant annet av hvilken kanal du bruker for markedsføring. Husk likevel på at du i de fleste tilfeller vil få full kontroll over kostnadene, siden du kan sette et budsjett på forhånd.
Hos Facebook kan du for eksempel bestemme at bedriftens annonsebudsjett skal være på 5 000 kroner for en viss periode. Da trenger du ikke å bekymre deg for at kostnadene overstiger denne summen.
Hva er best – annonsering online eller i trykte medier?
Annonsering online har de siste årene tatt over for annonsering i trykte medier i stadig større grad. Tidligere var annonser noe man kunne se i aviser, blader og lignende, og man fikk det gjerne tilsendt i postkassen.
Dette gjorde at bedriftene som laget annonser måtte sikte bredt med annonsene sine, i håp om å treffe noen i målgruppen. Mange av mottakerne som fikk annonsene tilhørte ikke målgruppen, noe som kan gi lav Return on Interest (ROI).
Bedriftene fikk altså ikke så mye igjen per krone som ble investert i annonsering. Med online annonsering er saken annerledes, for her kan man nå målgruppen med stor presisjon.
Du kan på forhånd bestemme eksakt hvem som skal kunne se annonsene, og kun betale for disse visningene. Dette fører til høyere ROI.
Få hjelp med online annonsering
Online annonsering er betalt reklame og annonsering på nett. Det er populært at annonsering som dette gjøres i digitale kanaler som Facebook, Google og LinkedIn, for å nevne noen.
Skal du lykkes med annonsering online, er du imidlertid avhengig av at annonsene dine er skreddersydd for målgruppen. Det er også viktig å velge riktig plattform for markedsføring, da ulike målgrupper gjerne frekventerer ulike kanaler.
Din Annonse hjelper bedrifter med annonser. Ønsker du hjelp med å lage annonser, eller har du kanskje behov for at noen administrerer annonsekontoen for deg? Vi bistår deg gjerne. Kontakt oss i dag!