PPC-annonsering
PPC-annonsering innebærer at du byr på en annonseplass som er relatert til bestemte søkeord – som regel gjennom Google eller andre søkemotorer. Google AdWords er et populært verktøy i denne sammenheng.
Med vellykket PPC-annonsering kan du se frem til mer trafikk til nettsiden din, og i de fleste tilfeller også økt konverteringsrate.
Vi skal her forklare deg hva PPC-annonsering er, hvordan det fungerer og hvordan du kommer i gang!
Hva er PPC?
PPC står for «Pay Per Click» eller «betaling per klikk». Dette er faktisk en av de mest populære betalingsformene blant bedrifter som skal betale for digital markedsføring. Uttrykket CPC eller «Cost Per Click» og PPC benyttes ofte om hverandre, og er det samme.
Ved PPC-annonsering vil du som regel betale for annonsene via et system som er auksjonsbasert. Et eksempel på dette er Google Ads. Rent praktisk vil du betale per klikk du får på annonsen din, mens visning av annonsen (uten klikk) ikke koster noe.
Før annonsen din legges ut gjennom PPC-annonsering, vil du velge ulike søkeord som du ønsker at annonsen skal rangere for.
En annen modell er CPM, altså «Cost Per Mille», som betyr «kostnad per tusen». Her betaler man et spesifikt beløp per tusende visning av en annonse. Her er det altså snakk om visning, og ikke klikk, noe som ofte gjør denne annonseringsmetoden dyrere.
PPC-annonse i Google AdWords
Det mest populære alternativet for PPC-annonsering er Google Ads. Google er den mest populære søkemotoren i Norge og ellers i verden, og det utføres utallige søk der hvert sekund. Mange søker på produkter og tjenester i Google før de skal kjøpe noe.
Derfor er Google en ypperlig arena for PPC-annonsering. Her kan du betale for å rangere på utvalgte søkeord som er relevante for det du selger. Jo større konkurranse det er om å rangere på søkeordet, jo dyrere er kostnaden per klikk.
Hvordan fungerer PPC-annonsering?
Når du skal sette i gang med PPC-annonsering vil du oppgi et budsjett for hvor mye du maksimalt er villig til å betale per klikk (CPC).
PPC-annonsering fungerer imidlertid ikke slik at de bedriftene som har mest penger automatisk vinner auksjonen og får vist annonsene sine. Google er også opptatt av kvalitet og relevans på annonsene.
Gjennom Ad Auction i Google vil et databasert system avgjøre hvor relevante og gode annonsene som vises i resultatlisten er. Hvor mye synlighet annonsen din vil få, avgjøres basert på følgende regnestykke: Maksimal CPC x poeng for kvalitet.
Slik lager du en god annonse til PPC-annonsering
Siden kvaliteten på annonsen din er helt avgjørende for rangering ved PPC-annonsering, bør du sørge for at annonsene du lager blir best mulig. En god annonse skal ifølge Google være relevant og peke til en landingsside som er relevant for søkeordet.
Ellers er det naturligvis viktig at målgruppen din finner annonsen interessant, slik at de velger å trykke på den for å få mer informasjon. Inkludert relevante søkeord, presenter tilbud og pass samtidig på å ha en god CTA (Call to Action).
Med en CTA skal du altså oppfordre den som ser annonsen til å gjennomføre en handling. Husk at du har begrenset med plass i en annonsetekst, noe som betyr at du bør velge ordene dine med omhu.
For at annonsen skal bli best mulig bør den skreddersys for målgruppen din, ha et godt språk og presentere produktet eller tjenesten på en pålitelig måte. Få gjerne hjelp til å lage annonsen om du er usikker.
Fordeler ved PPC-annonsering
Det finnes flere fordeler ved å publisere annonser basert på PPC. Først og fremst kan PPC-annonsering bidra til å skape økt interesse omkring merkevaren og produktene du selger. Er annonsen god kan den dessuten bidra til flere kunder og økt salg.
PPC-annonsering er dessuten et godt valg for deg som ønsker høy ROI (Return on Interest), der du får mest mulig igjen for hver krone som investeres i markedsføringen. Du betaler nemlig bare for faktiske klikk på annonsen.
Og de som faktisk klikker seg inn på annonsen din, vet som regel hva de er ute etter, noe som gir større sjanse for konvertering.
Motta hjelp med dine annonser
PPC-annonsering har blitt en svært populær betalingsmodell innen digital markedsføring, og går ut på at du betaler per klikk på annonsen. Det finnes mange fordeler med PPC-annonser, som blant annet økt interesse for produktet du selger og generering av nye kunder.
Skal du lykkes med PPC-annonsering, er du imidlertid avhengig av gode annonser som vekker interessen hos målgruppen din. Dette kan vi i Din Annonse hjelpe deg med. Vi lager annonser fra bunnen av, og sørger for at de blir skreddersydd for målgruppen din.
Kontakt oss i dag om du vil vite mer!