Primær og sekundær målgruppe

Innen markedsføring hører man gjerne snakk om primær og sekundær målgruppe. Dersom du ønsker å lykkes med markedsføringen din, gjelder det å ha kunnskap om begge disse gruppene, og forstå samspillet mellom dem.

Vi skal her se nærmere på primær og sekundær målgruppe, og forklare deg hva som er forskjellen mellom de to.

Ulike målgrupper ser på PC-skjermer: Hva er primær og sekundær målgruppe?

Ulike målgrupper

Alle bedrifter som markedsfører produkter og tjenester bør gjennomføre en grundig målgruppeanalyse for å finne ut hvem målgruppen(e) er. Dersom du er usikker på hva som menes med målgruppe, kan du sjekke ut denne guiden.

Når man skal kartlegge målgruppen er det imidlertid ikke bare viktig å se på den primære målgruppen. Også den sekundærmålgruppen er relevant. Primær og sekundær målgruppe har gjerne ulike interesser av tjenestene og produktene dine, men begge kan være viktige.

Person i primærmålgruppen ser på PC: Hva er primær og sekundær målgruppe?

Primærmålgruppe definisjon

Den primære målgruppen din er kort fortalt personene som er villige til å betale for produktene eller tjenestene du selger. Derfor er det kanskje heller ikke så rart at den primære målgruppen bør være hovedfokuset når du markedsfører.

En primær målgruppe kan defineres etter mange ulike kriterier. I de fleste tilfeller vil både demografi, psykografi og geografi spille inn. Hvor gammel er målgruppen? Hvor holder den til? Hva er interessene deres?

Ved å vite hvem som er målgruppen, vet du også hvem markedsføringsinnholdet ditt skal tilpasses. Valg av bilder, tekst og video i markedsføringen din vil for eksempel variere etter hvem du skal nå ut til. Ungdommer engasjeres for eksempel ofte av andre ting enn eldre.

Forstørrelsesglass: Hva er primær og sekundær målgruppe?

Hva er sekundær målgruppe?

Mange lurer på hva som er forskjellen mellom primær og sekundær målgruppe. Kort forklart er en sekundær målgruppe de personene som kan påvirke primærmålgruppen din til å handle hos deg eller bruke tjenestene dine.

I den forbindelse er det kanskje mest naturlig å trekke frem influensere. En influenser kan for eksempel være en blogger, journalist eller andre med påvirkningskraft.

En sekundær målgruppe kan for eksempel bruke produktene dine eller omtale dem (kanskje mot betaling), og dermed påvirke den primære målgruppen din til å kjøpe samme produkt.

Personer som jobber med å nå ut til primær og sekundær målgruppe

Foruten primær og sekundær målgruppe er støttespillere viktige

Det er også viktig å huske på bedriftens støttespillere. Dette er personer som fungerer som ambassadører for merkevaren din, noe som kan være gull verdt. Et eksempel på en støttespiller er en vanlig forbruker som omtaler produktet ditt positivt overfor venner.

Ambassadører har gjerne stor påvirkningskraft, og kan i sin tur påvirke både primær og sekundær målgruppe.

Sjekkliste: Slik finner du primær og sekundær målgruppe

Hvordan finne målgruppe? Analyse er viktig!

Når du skal finne primær og sekundær målgruppe kan en målgruppeanalyse være nyttig. I denne prosessen vil du finne ut nøyaktig hvem som er interessert i å kjøpe produktene eller tjenestene dine.

Du kan for eksempel ta i bruk intervjuer, spørreundersøkelser og lignende, for å finne ut hvem som interesserer seg for produktene. I tillegg til dette kan det være nyttig å lage personas, altså fiktive personer som kan være potensielle kunder.

En forretningsmann som vil nå ut til primær og sekundær målgruppe

Hvordan nå ut til primær og sekundær målgruppe?

For de fleste bedrifter er det kanskje mest aktuelt å tenke over hvordan de kan nå ut til den primære målgruppen, altså de potensielle kundene. Dette er noe du kan oppnå for eksempel gjennom annonser, blogginnlegg, sosiale medier og lignende.

For at målgruppen skal la seg engasjere i markedsføringsmaterialet, er det imidlertid viktig at både språk, formuleringsmåte og visuelle virkemidler appellerer. Få gjerne hjelp til å nå ut til din primære målgruppe via den sekundære målgruppen.

Dersom du ønsker å finne din sekundære målgruppe, er det nyttig å tenke over hvem primærmålgruppen ser opp til og inspireres av. Du kan deretter kontakte aktuelle påvirkere, og sjekke om noen er interessert i et samarbeid.

Få hjelp til å nå primær og sekundær målgruppe

Få hjelp til å nå målgruppen din

Uansett om bedriften din selger mat, klær, sminke, turutstyr eller andre ting, vil det finnes både en primær og sekundær målgruppe. Det kan imidlertid være vanskelig å definere disse gruppene, eller å vite hvordan du skal nå ut til dem.

Din Annonse har lang erfaring med målgruppeanalyse og produksjon av markedsføringsmateriale. Vi hjelper deg gjerne med å finne målgruppen, og å lage annonser og lignende innhold som appellerer til potensielle kunder.

Kontakt oss i dag for mer informasjon!