Programmatisk annonsering
Programmatisk annonsering er midt i blinken for bedrifter som har behov for målbar og effektiv markedsføring som enkelt kan tilpasses et budsjett.
De siste årene har programmatisk annonsering blitt svært populært blant norske bedrifter som ønsker å nå ut til målgruppene på en enkel måte.
Vi skal her se nærmere på programmatisk annonsering, og forklare deg hvordan du setter i gang!
Hva er programmatisk annonsering?
Programmatisk annonsering kunne like gjerne ha blitt kalt for «automatisk annonsering», da markedsføringsmetoden går ut på at man kjøper annonseplass automatisk via en børs. Man kan imidlertid også kjøpe annonseplassen direkte.
I praksis går programmatisk annonsering ut på at medier og øvrige publisister legger ut ledige annonseplasser som annonsørene deretter kan by på. Som annonsør kan du kjøpe annonseplasser som oppfyller bedriftens kriterier til blant annet antall visninger og pris.
Hvordan fungerer programmatisk annonsering?
Programmatisk annonsering fungerer slik at du som annonsør kjøper individuelle visninger, heller enn store bulker med annonsevisninger. Når du besøker en børs for programmatisk annonsering, legger du inn bud på hvor mye du er villig til å betale per visning.
Publisisten vil deretter vise annonsene til annonsøren som bød mest på annonseplassen. Annonsen vil kun vises til forbrukere som oppfyller forhåndsbestemte kriterier, slik at du ikke må betale for visninger til personer utenfor målgruppen.
Når samtlige kriterier for visning klaffer, vil forbrukeren kunne se annonsen i sanntid og kjøpet av annonseplassen fullføres automatisk.
Eksempler på programmatiske annonser
Det finnes flere forskjellige typer programmatiske annonser. Når du skal sette i gang med programmatisk annonsering kan du blant annet velge såkalt retargeting. Dette innebærer at annonsen din blir vist til individer som tidligere har besøkt nettsiden din.
Er det for eksempel en person som har sett på en sykkel du selger i nettbutikken din, kan personen få opp en annonse for den samme sykkelen når vedkommende leser nettavisen.
Det er også populært med programmatiske annonser i form av audience targeting, som innebærer at personer får se annonser som korresponderer med deres atferd eller bosted.
Programmatisk annonsering kan også baseres på annen prospektering, for eksempel der annonsen vises til personer med spesifikk utdannelse, yrkestittel eller andre ting. Du kan til og med få programmatiske annonser som vises i takt med forbrukernes behov (eventer/årstider).
Hvordan sette i gang med programmatisk annonsekjøp?
Det å sette i gang med programmatisk annonsering kan nok føles litt innviklet om man ikke har gjort det før. Du må først og fremst finne en digital plattform for kjøp av annonser, slik at du får tilgang på de aktuelle annonsebørsene.
Det finnes en rekke leverandører av programvare for programmatisk annonsekjøp i Norge. Programvaren kalles gjerne for DSP (Demand Site Platform). Eksempler er Adform og Delta Projects.
Det finnes en rekke kjøpsmetoder når det kommer til programmatisk annonsering. Vi kan blant annet nevne Real Time Bidding (RTB) på åpen børs, der du deltar i en åpen budgivning.
Med RTB kan du få tilgang på annonseplassene som er til overs etter private deals og preferred deals, så vel som programmatic guaranteed-deals.
Hvorfor benytte seg av programmatiske annonsekjøp?
Programmatisk annonsering kan ha mange fordeler. Mange velger annonseformen fordi de tror det blir billigere. Det kan det bli, men ikke nødvendigvis.
Du bør heller velge programmatisk annonsering fordi du blir mer treffsikker i markedsføringen.
Treffsikker markedsføring
Treffsikkerheten vil medføre at du kan få økt CPM (Cost Per Mille), altså pris per tusende visning. Grunnen til dette er at annonsene blir vist til forbrukere som har utført alle handlinger du ønsker i forveien, slik at bedriften din får mer tilbake per investerte krone.
Med programmatisk annonsering kan du få økt kvalitet på trafikken du genererer til nettsiden din, siden annonsene kun vises til personer som oppfyller en rekke forhåndsbestemte krav. Dette øker konverteringsraten betraktelig.
Økt kontroll
Med programmatisk annonsering kan du også få mer kontroll over bedriftens mediekjøp. Du kan blant annet få frekvenskontroll, noe som betyr at du kan angi et maksimalt tak for antall ganger en annonse skal vises til en og samme person.
Når man tar i bruk ordinære annonsetjenester, kan man risikere at samme annonse blir vist til de samme personene flere titalls ganger grunnet overlapping fra forskjellige leverandører.
Dette vil neppe ha tiltenkt effekt, og du betaler kanskje for visninger til personer som ikke er interessert i produktet du selger. Med programmatisk annonsering kan du få en felles frekvenskontroll som gjelder på tvers av samtlige annonsenettverk.
Du kan for eksempel velge at annonsen ikke skal vises mer enn 10 eller 20 ganger til samme person.
Kan være tidsbesparende
En annen fordel ved programmatisk annonsering, er at du ikke trenger å bruke så mye tid på annonsekjøp, siden prosessen kan være helt automatisk om ønskelig. Husk imidlertid at du bør sette deg nøye inn i programvaren om prosessen skal bli vellykket.
DSP-programvare kan ofte være litt forvirrende om du ikke har erfaring med det fra før. Husk imidlertid at du kan få hjelp med hele prosessen fra A til Å, dersom du er usikker.
Se gjerne på våre annonsetips for mer info om hvordan du kan lykkes med annonser.
Få hjelp med programmatisk annonsering
Programmatisk annonsering er en treffsikker og smart måte å markedsføre produkter og tjenester på. Bedriften byr kort fortalt på annonseplass, og kan legge inn en rekke kriterier som må oppfylles for at en bruker skal kunne se annonsen.
På den måten kan du sørge for at sannsynligheten for at annonsen har tiltenkt effekt øker. Du kan derfor oppnå økt konverteringsfrekvens, og du får igjen mer for pengene du investerer på annonsering.
Dersom du ønsker hjelp til å lykkes med programmatisk annonsering, kan Din Annonse hjelpe deg. Vi lager annonsetekst som appellerer til målgruppen din, og kan også administrere annonsene for deg.
Kontakt oss i dag for hjelp med programmatisk annonsering, og markedsfør mer treffsikkert enn tidligere!