Reklame og AIDA

Reklame og AIDA er to begreper som går hånd i hånd. Et annet begrep for reklame er markedsføring, og AIDA er en markedsføringsmodell.

Mens reklame og markedsføring er noe de fleste vet hva er, så er AIDA et begrep som vanligvis brukes i forbindelse med forbrukerteori.

I denne artikkelen skal vi se nærmere på AIDA-modellen og hvordan denne modellen kan bruke i reklame. Vi skal også gi deg et eksempel på AIDA-modellen!

Forstørrelsesglass

Hva er AIDA-modellen?

AIDA er en forkortelse for de fire engelske ordene attention, interest, desire og action. Disse ordene kan naturligvis oversettes til norsk, og da blir det oppmerksomhet, interesse, ønske og handling. AIDA-modellen er altså et visuelt bilde på de ulike prosessene i en vellykket påvirkningsprosess.

En person som viser frem arbeidet sitt

Oppmerksomhet

Den første bokstaven i AIDA står for attention eller oppmerksomhet på norsk. Målet i denne fasen er å få produktet ditt til å trekke seg forbrukerens oppmerksomhet.

Det er imidlertid slik at dette kan være ganske vanskelig, fordi vi bombarderes med reklame og markedsføring fra alle kanter i dagens samfunn. Du må altså få produktet ditt til å skille seg ut så mye som mulig, for å lykkes med dette steget.

For å fange noens oppmerksomhet, så må du tenke smart ved valg av virkemidler. Undertegnede har et eksempel fra videregående hvor de ulike klassene konkurrerte om å lage et banner som beskrev hva vi studerte på best mulig måte. Vårt bidrag lød som følgende: ‘’SEX!! Neida…3MK1’’

Klassen var todelt når det gjaldt bruken av dette som virkemiddel, men likevel så er det et klassisk eksempel på stoppeffekt. Som medieklasse jobbet vi naturligvis med det, men det er også viktig å tenke på at mottakerne skal forstå budskapet. Vi vant ikke den konkurransen, for å si det sånn.

En mann som ser på en CV

Interesse

Den andre bokstaven i AIDA står for interest eller interesse. Denne fasen kommer etter at du har fanget forbrukerens oppmerksomhet. Målet med denne fasen er å gjøre forbrukeren interessert i produktet ditt.

For å lykkes med denne fasen, er det viktig at du henvender deg til riktig målgruppe. Hvis du markedsfører et kosmetikkmerke, så nytter det ikke å henvende seg til menn over 50 år, for eksempel.

Forbrukeren kan bli interessert i produktet ditt ved å bli fortalt hvorfor de trenger akkurat dette produktet. Forklar nøyaktig hva det er som får ditt produkt til å skille seg ut fra alle andre.

Folk som lager noe

Ønske

Ved å lykkes med fase to, så er sannsynligheten stor for at du lykkes med fase tre. I noen tilfeller skjer det til og med automatisk.

Den tredje bokstaven i AIDA er bokstaven d for desire eller ønske. Denne bokstaven representerer fase tre i påvirkningsprosessen.

Når forbrukeren er interessert i produktet ditt, så er vedkommende sannsynligvis interessert i prøve det. Vedkommende ønsker altså å kjøpe produktet ditt.

En flyvende mann

Handling

Den siste fasen i AIDA er action eller handling. Bare fordi forbrukeren begynner å ønske seg produktet ditt, så betyr ikke det at vedkommende går sporenstreks for å kjøpe det på butikken. Derfor bør du alltid informere hvor produktet kan kjøpes på slutten av reklamen.

Jo enklere det er å skaffe seg produktet, jo større er sannsynligheten for at du lykkes med markedsføringen av produktet ditt.

Folk som lager sjekkliste

Slik bruker du AIDA i reklame

AIDA kan brukes i forbindelse med reklame på to måter.

Som markedsfører vil AIDA være et nyttig verktøy hver eneste gang du skal utvikle en markedsføringsplan for et nytt produkt. Dette er et verktøy som kan gjøre det enklere for deg å se for deg hvordan det er å være i forbrukerens ståsted. Hva skal til for å få deg til å kjøpe et produkt?

Kunnskap om AIDA er også nyttig for selve forbrukeren. Forbrukeren kan nemlig bruke denne kunnskapen til å analysere forskjellige reklamer for lignende produkter. AIDA-modellen kan være et nyttig verktøy for å finne ut hvilket produkt som vil være det beste valget.

Folk som samarbeider

AIDA eksempel

Nedenfor finner du et eksempel på hvordan du kan bruke AIDA-modellen i markedsføringen av produktet ditt:

  1. Oppmerksomhet: Kjøp denne digge boblejakken!
  2. Interesse: Med denne digge boblejakken kommer du aldri til å fryse igjen!
  3. Ønske: Denne digge boblejakken vil alltid holde deg varm, uten at du trenger å betale noe ekstra!
  4. Handling: Kjøp den nå på www.diggboblejakke.no eller send oss en melding på Facebook!
Tre skribenter

Motta hjelp til markedsføring

Er du en markedsfører som synes det er litt utfordrende å få samlet tankene på et papir? Da har du kommet til riktig sted!

Vi i Din Annonse har mange års erfaring med dette, så for oss er det ikke vanskelig å samle tankene på papiret i det hele tatt. Vi kan hjelpe deg ut av knipen, med andre ord!

Vi strekker herved ut en virtuell hånd, og det eneste du trenger å gjøre er å takke ja til vårt tilbud om hjelp.

Motta hjelp til tekst i dag!