Snapchat annonsering

Snapchat annonsering (eller Snapchat Ads) er en markedsføringsmetode som har blitt veldig populær de siste årene. Gjennom denne kanalen kan du nå ut til et ungt publikum ved hjelp av kreative annonseformater. Men hvordan?

Dersom du er usikker på hvordan Snapchat kan tas i bruk som markedsføringskanal, bør du lese videre. Vi skal her forklare deg alt du trenger å vite om markedsføring i den populære SoMe-kanalen!

Hva er Snapchat annonsering?

Hva er Snapchat annonsering?

Snapchat annonsering er betalt annonsering i sosiale medier-plattformen Snapchat. Dette er en populær app som lar brukere sende tidsbegrensede bilder og videoer til hverandre. Man kan også chatte, ringe og dele Stories.

Kanalen har blitt særlig populær blant de yngre generasjonene, men det er også mange godt voksne som har fått øynene opp for appen. Snapchat gjør det kort og godt enkelt å holde kontakten med hverandre i hverdagen.

Snapchat annonsering byr på mange muligheter

Ulike typer annonser i Snapchat

Det finnes mange markedsføringsmuligheter for bedrifter på Snapchat. Man kan for eksempel ha en egen Snapchat-kanal som folk kan følge, og der kan man dele engasjerende innhold på Stories (ligger ute i 24 timer) eller lignende.

Du kan også ha betalte annonser, slik at du kan nå ut til nye potensielle kunder og følgere på SoMe-kanalen. La oss se nærmere på noen populære formater som ofte benyttes innen Snapchat annonsering!

Personer som leser om Snapchat annonsering

Snap Ads

Snap Ads er det mest klassiske annonseformatet på Snapchat, og går ut på at du kan få en fullskjerm videoannonse som vises vertikalt på skjermen til Snapchat-brukeren. I annonsen kan du ha en CTA, slik at personen oppfordres til en handling i løpet av disse sekundene.

Dersom mottakeren sveiper skjermen opp, vil vedkommende havne på landingssiden din. Dette kan for eksempel være nettsiden din der et produkt kan kjøpes.

Fordelen med Snap Ads er at de vises mellom organiske «stories» som er laget av mottakerens venner og bekjente. Dette gir god eksponering. Husk likevel på at personen som regel har mulighet til å hoppe over annonsen.

Person som er kreativ når han jobber med Snapchat annonsering

AR-linser og filterannonser

Dersom du ønsker et ekstra moderne og spennende annonseformat som virkelig engasjerer målgruppen, kan AR-linser og filterannonser være et godt valg.

En AR-linse er en linse folk kan ta i bruk når de skal sende et bilde på Snapchat. På den måten kan du oppnå en effektiv spredning av et budskap. Samtidig er linsen underholdende for brukeren.

Filterannonser gjør mye av den samme nytten. Men her er det gjerne snakk om geofilter eller lignende. Her kan for eksempel brukere som befinner seg i nærheten av bedriften få opp et geofilter som kan legges på når de sender snapper fra området.

Sjekkliste for Snapchat annonsering

Collection Ads

Snapchat annonsering kan også gjøres gjennom Collection Ads, som er et annonseformat der det tas i bruk video øverst, og inntil fire småbilder nederst. Collection Ads kan nesten betraktes som en liten katalog, og er ypperlig når du vil vise flere produkter i en kategori.

Alle produktene (bildene) og videoen er klikkbare, slik at den som ser på annonsen kan få tilgang til dem.

PC som viser informasjon om Snapchat annonsering

Story Ads

En annen populær form for Snapchat annonsering er Story Ads. Dette er annonser som dukker opp i form av sponsorinnhold i brukerens Discover-feed. Her kan brukeren også finne mye spennende organisk innhold, for eksempel fra kjendiser eller magasiner.

Dette formatet gjør det mulig å nå ut til mange i målgruppen, og du kan vise mange produkter i én og samme annonse. Totalt kan du lage videoannonser som varer i opptil 200 sekunder i dette formatet.

Person som vil ha hjelp med Snapchat annonsering

Hvorfor annonsere på Snapchat?

Dersom du vil begynne med annonsering i sosiale medier, kan Snapchat være et godt valg.

Det er nemlig mange gode grunner til å ta i bruk Snapchat annonsering som en del av markedsføringsstrategien din. Først og fremst skyldes dette at Snapchat har svært mange brukere.

Dette gir deg mulighet til å nå ut til mange og øke rekkevidden din. Plattformen er også super når du ønsker å skape økt kjennskap til merkevaren din. Det er ellers veldig gode muligheter for å lage kreative annonser som er både unike og tilpasset målgruppen.

En annen fordel som kan nevnes, er at Snapchat er mindre enn Facebook og Instagram (på tross av enorm popularitet!). Dette gjør også at det er noe lavere etterspørsel for markedsføring i kanalen, noe som igjen gjør markedsføringskostnadene lavere for deg.

Avtale om Snapchat annonsering

Hvordan få reklame på Snapchat?

Dersom du ønsker å komme i gang med Snapchat annonsering, er dette forholdsvis enkelt. Vi skal her forklare deg prosessen, steg for steg:

  1. Lag en bedriftskonto hos Snapchat (kan gjøres her)
  2. Velg «Create an ad»
  3. Velg formål med din Snapchat annonsering (objective)
  4. Legg inn merkevarenavn/bedriftsnavn, CTA og lignende
  5. Spesifiser hvem som er målgruppen din
  6. Bestem budsjett (Lifetime Budget eller Daily Budget)
  7. Fyll ut informasjon om bedrift
  8. Velg en betalingsløsning
  9. Lag ønsket kampanje

Det kan med andre ord lønne seg å gjøre litt research før du setter i gang. Hvem nøyaktig er målgruppen til bedriften, og hva er formålet med markedsføringen?

Hva koster Snapchat annonsering?

Snapchat annonsering | Pris

Hvor mye koster en annonse på Snapchat? Dette kan variere mye, siden du kan sette ditt egen budsjett. Det er altså bedriften selv som velger hvor mye penger som skal brukes.

Snapchat lar deg velge mellom å sette et totalt budsjett (Lifetime Budget) og daglige budsjetter (Daily Budget). Dette gir deg full kontroll over kostnadene. Startprisen for å kunne annonsere på Snapchat pleier å ligge på omkring 50 kroner per dag.

Dersom vi ser på CPM (Cost Per Impression), som er kostnaden per tusende visning, har Snapchat lavere kostnader enn annonser på Instagram og Facebook. Mens Snapchat har en CPM på 2,95 USD, har Facebook og Instagram en CPM på henholdsvis 5,12 og 4,20 USD.

Få hjelp med Snapchat annonsering

Motta hjelp med Snapchat annonsering

Ønsker du å lage kreative og morsomme annonser som lar deg nå ut til et stort publikum? Da er Snapchat annonsering et godt valg. Her kan du nå ut til mange unge brukere, men også godt voksne!

Snapchat annonsering byr på et stort antall kreative annonseformater, og du kan i stor grad bestemme kostnadene selv. Den største utfordringen er kanskje å lage annonser som faktisk er engasjerende for målgruppen.

Din Annonse hjelper bedrifter med Snapchat Ads, og kan bistå med alt fra annonseinnhold til administrering av annonsekontoen.

Kontakt oss i dag om du vil vite mer!