YouTube annonsering

YouTube annonsering er en ypperlig måte å nå ut til målgruppen sin på. YouTube er ikke bare en kanal for deling av videoer, men også en viktig søkemotor. Her kan du potensielt nå ut til tusenvis av personer i målgruppen, for eksempel gjennom videoannonser.

Det finnes mange fordeler ved å benytte seg av nettopp YouTube annonsering. Vi skal her se nærmere på disse fordelene, og samtidig forklare deg hvordan du kommer i gang!

Forstørrelsesglass ser nærmere på YouTube annonsering

Hva er YouTube annonsering?

YouTube annonsering innebærer at du lager annonser som vises i videodelingskanalen og søkemotoren YouTube. Det finnes en rekke ulike annonseformater, noe som betyr at de fleste kan dra nytte av markedsføring i denne kanalen. Her er noen av formatene:

  • Bumperannonser
  • In-stream annonser (det finnes varianter som kan hoppes over om ønskelig – eller ikke)
  • Toppannonser
  • Videoannonser i feeden
  • Bannerannonser

 Du betaler YouTube for å vise annonsen din til en gitt målgruppe, slik at du kan markedsføre produkter eller tjenester.

Gjeng som jobber med YouTube annonsering

Fordeler med YouTube annonsering

Det finnes en rekke fordeler med YouTube annonsering! Særlig populært er det med videobaserte annonser på YouTube. Dette er et annonseformat som lar deg formidle et budskap på en mer levende måte enn hva du kan med tekst eller bilder alene.

En annen fordel er at det er enklere for mottakerne å huske budskapet ditt når du markedsfører gjennom video. Det sies at man husker 80 % av det man ser på video, mens man til sammenligning kun husker rundt 20 % av det vi inntar av skriftlig informasjon.

Det er også positivt at YouTube annonsering gjør det enkelt for deg å kommunisere budskapet til en definert målgruppe. Du kan for eksempel bestemme at menn under 30 år med interesse for gaming skal se annonsen din.

Den siste fordelen med YouTube annonsering vi ønsker å trekke frem, er muligheten for å måle effektiviteten av annonsene.

Person leser om YouTube annonsering

Hvordan komme i gang med annonser på YouTube?

Dersom du ønsker å sette i gang med YouTube annonsering, må du først og fremst ha en videoannonse klar. Dette er noe du kan få hjelp til å lage, slik at resultatet blir mest mulig profesjonelt og presentabelt for bedriften din.

Du må så logge deg inn på annonsekontoen din hos YouTube. Du kan nå laste opp videoannonsen. Husk at du også kan lage kampanjen din via Google Ads, siden Google eier YouTube. Her kan du lese mer om hvordan du lager Google annonser.

Tilpass kampanjen din, og definer målgruppen. Du kan også velge nøyaktig hvor annonsen din skal vises, enten det er som en bumperannonse, in-stream-annonse eller videoannonse i YouTube-feeden. 

 

  1. Opprett en brukerkonto hos YouTube
  2. Lag en videoannonse
  3. Last opp videoannonsen
  4. Tilpass kampanjen (velg annonseformat, målgruppe etc.)
  5. Publiser
Sjekkliste for YouTube annonsering

Hva koster YouTube annonsering? | Priser

YouTube Ads gjør det enkelt for deg å definere et budsjett som er tilpasset bedriftens økonomi. På den måten kan du få full kontroll over kostnadene. Det trenger heller ikke å være så altfor dyrt å sette i gang med markedsføring på YouTube.

For under 100 kroner per dag kan bedriften potensielt nå ut til mange i målgruppen sin. Du vil dessuten kun betale for faktiske visninger av annonsen.  

Mann jobber med YouTube annonsering

Trenger du hjelp med YouTube annonsering?

YouTube annonsering kan være en fin måte å nå ut til målgruppen sin på, enten det er gjennom bumperannonser eller videoannonser in-stream. Skal du lykkes med denne markedsføringsmetoden, bør du imidlertid sørge for at annonsen tilpasses målgruppen.

Din Annonse leverer skreddersydde annonser for bedrifter, og tar seg også av administrering av annonsekontoen dersom man har behov for det. Med vår hjelp kan du fokusere på andre sider av driften, mens vi tar oss av markedsføringen.

Kontakt oss i dag, og få hjelp med YouTube annonsering!