Reklame og AIDA
Reklame og AIDA Reklame og AIDA er to begreper som går hånd i hånd. Et annet begrep for reklame er markedsføring, og AIDA er en markedsføringsmodell. Mens reklame og markedsføring er noe de fleste vet hva er, så er AIDA et begrep som vanligvis brukes i forbindelse med...
Hva er ROAS?
Hva er ROAS? Hva er ROAS? Dette er et begrep som står for «Return on Ad Spend», og benyttes hyppig innen markedsføring. Vi skal her forklare deg hva ROAS er, og hvordan du bruker det! Markedsførere har ofte behov for å vite hvor mye omsetning som genereres per krone...
Hvordan regne ut ROI?
Hvordan regne ut ROI? ROI = (Fortjeneste etter investering – kostnad av investering) / kostnader for investering. Når du regner ut ROI vil du få en bedre innsikt i hvor lønnsom bedriftens investeringer er. Uttrykket brukes ofte i forbindelse med markedsføring, for å...
Hvordan skrive bilannonse?
Hvordan skrive bilannonse? Har du bestemt deg for å selge bilen? Da trenger du en god annonsetekst. Klare, fine bilder trekker potensielle kjøpere til annonsen, men det er teksten som gir lesetid og vekker kjøpelysten. For å sikre at annonsen din blir sett av de...
Demografiske og psykografiske kriterier
Demografiske og psykografiske kriterier Demografiske og psykografiske kriterier kan stilles når man skal segmentere markedet og definere hvem målgruppen er. Dette er helt sentralt innen markedsføring, da det er viktig at markedsføringen rettes mot en gruppe mennesker...
Hva betyr CPM?
Hva betyr CPM? Hva betyr CPM? CPM er en forkortelse som står for «Cost Per Mille», eller som vi på norsk ville sagt – «pris per tusende visninger». Dette uttrykket er ofte relevant i markedsføringssammenheng der man ønsker å oppnå økt merkevarebevissthet. CPM er et...
Hva er ROI?
Hva er ROI? Hva er ROI eller «Return on Investment»? Uttrykket omtales gjerne som «avkastning på investering» på norsk, og benyttes hyppig innen markedsføring. Med ROI får man et mål på hvor mye man sitter igjen med etter at investeringer er gjort. Uttrykket brukes...
Annonsering via byrå
Annonsering via byrå Annonsering gjennom et byrå kan være nyttig for bedrifter som har behov for hjelp med markedsføring. Byrået kan hjelpe med alt fra administrering av annonsekonto, til det å skrive gode annonser. Om du er usikker på hvordan du lager eller...
Hva er programmatisk annonsering?
Hva er programmatisk annonsering? Hva er programmatisk annonsering, egentlig? Mange bedrifter har de siste årene fått øynene opp for denne smarte og kostnadseffektive annonseringsmetoden. Med programmatiske annonser kan man effektivt nå ut til en forhåndsdefinert...
Hvordan skrive en god annonse?
Hvordan skrive en god annonse? En god annonse er som regel det bedriften din trenger for å nå ut til flest mulig kunder med et budskap, og samtidig oppnå konverteringer. Det er imidlertid mange ting som skal klaffe for at en annonse skal bli virkelig god. Så, hvordan...
MVA på annonsering
MVA på annonsering Er det MVA på annonsering? Mange bedrifter er usikre på hvilke regler som gjelder for skatter og avgifter i forbindelse med markedsføring. Dette er samtidig et tema som er viktig å ha kunnskap om. Vi skal her se nærmere på MVA på annonsering. Finn...
Primær og sekundær målgruppe
Primær og sekundær målgruppe Innen markedsføring hører man gjerne snakk om primær og sekundær målgruppe. Dersom du ønsker å lykkes med markedsføringen din, gjelder det å ha kunnskap om begge disse gruppene, og forstå samspillet mellom dem. Vi skal her se nærmere på...